דף הבית / הכול על הקורונה / כל אחד הולך בדרך שלו

כל אחד הולך בדרך שלו

הערה: התפתחות נגיף הקורונה נותן איזשהו מכשיר לקבלת החלטות פוליטיות, כלכליות ואחרות גם באמריקה וגם במדינות אחרות. אפילו אם זה לא תמיד קשור ישירות, אבל כביכול מהווה עילה לכמות עצומה של שינויי צורה וערכים שאפשר לבצע כעת בעולם.

תגובתי: בוודאי. מופיעות אפשרויות לפעול ביד חזקה.

שאלה: לפנינו משוחק כביכול מחזה. הייתה התגרות ראשונית, וכולנו מצאנו את עצמנו במצב שבו אנחנו לא סתם נעים בהתמדה בתהליך משעמם, שיכול להיות שכבר ממש נמאס, יכול להיות שהוא היה נוח, אבל לא ממש דרמטי ודינמי, ואילו עכשיו ממש בכל מקום יש תככים. חברות וממשלות של מדינות רבות, נמצאים בסתירה: מה לעשות הלאה? כלומר הנגיף מהווה פשוט רקע.

עד כמה יכולים להיות יעילים הצעדים לגירוי מלאכותי מאולץ של מגזרים ישנים במשק, בתעסוקה ובביקוש הצרכני? האם זה יוביל ליציאה מהמשבר, או יכול להיות להיפך, יחמיר אותו? כעת יש מחלוקת חריפה בעניין זה.

תגובתי: אני סבור, שאם האנושות הייתה נפטרת מהרבה מגזרים כלכליים, אז וודאי שהיינו עושים את הדבר הטוב ביותר גם עבור האנושות, גם עבור הטבע, וגם להרגעת אותו נגיף. אבל אינני יודע, עד כמה האנושות מוכנה לזה. עכשיו אמריקה בכל זאת תלך בדרך משלה ואילו לאירופה אני חושב תהיה דרך אחרת. יש שם יחס אחר כלפי האוכלוסיה.

במיוחד בישראל. כאן הממשלה בכלל לא יכולה לאפשר לעצמה להתייחס לאוכלוסיה איך שהיא רוצה, הדבר העיקרי, זו הכלכלה. כאן בראש ובראשונה צריכה להיות דאגה לאנשים. אף אחד לא ירשה להם לעשות משהו למען קופת המדינה או עבור אחוזי שגשוג כלשהם. בישראל קיים יחס מיוחד לחיים של האדם. כך זה היה תמיד אצל היהודים. לכן אם הממשלה תטעה איפה שהוא במשהו ותזלזל בחיי האזרחים, לא יסלחו על כך. העם מיד יתקומם ויחליף אותה. כלומר חייו של אדם עומדים מעל הכול, זהו ערך שמושרש עמוק מאוד בעם.

שאלה: כלומר, אתה חושב, שבמקרה הנתון לטראמפ יש זכות לניסוי כלכלי בעל רמת סיכון, ואילו בישראל זה לא יעבוד?

תשובתי: אני אפילו לא יכול לתאר את זה לעצמי בישראל. עד כמה שאני מכיר את האנשים כאן, את הממשלה ואת כל מה שמתרחש כאן,   אי אפשר אפילו לחשוב על זה. כל מנהיג בישראל, כל מפלגה שבשלטון וגם כל השאר, חייבים כל הזמן להצהיר שהם בעד שמירת חיי אדם, על כך מתבססת הביקורת שלהם אחד כלפי שני: "למה אלה דואגים פחות לאנשים? רק אנחנו באמת דואגים". כלומר הכול מסתובב סביב ערך חיי אדם. ואילו אצל טראמפ, לא. לדבריו הכול פשוט מאוד: "תחרותיות בכל דבר, תחרותיות".

מתוך תוכנית טלוויזיה "ווירוס קורונה מפוצץ את הכלכלה הישנה", 26.03.2020

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest