דף הבית / כלכלה / כסף / כלכלנים – תכינו מקלט

כלכלנים – תכינו מקלט

דעתו של הכלכלן מיכאיל חזין: "האיש הראשון שיצא בהכרזה במפגש חתני פרס נובל בכלכלה, היה שר האוצר של גרמניה וולפגנג שויבלה, שאמר כי הכלכלה העולמית עלולה לעמוד בפני "שבע שנות רעב" עד שמדיניות הצנע תתחיל להניב תוצאות.

המאפיין המרכזי של פעילותו של הפקיד והפוליטיקאי בימינו, הוא חוסר אחריות. הוא מוכן לכל עבירה ולכל צעד נבזה רק כדי להימנע מאחריות אישית על מה שלא יהיה.

הדוגמה הקלאסית לכך היא נאומו של מזכ"ל נאט"ו אנדרס פוג רסמוסן, אשר בלי להניד עפעף אמר שאף אזרח לא נפגע מאלפי ההפצצות של לוב. כשהמשבר הכלכלי מחמיר בעודך אחראי על הכלכלה, עליך להשתדל לצאת פטור מאחריות. רסמוסן הביא לנו דוגמה לדרך שבה אפשר להימנע מאחריות: צריך לשקר.

הגיע זמן שהפקידים והפוליטיקאים יתחילו לדבר. המומחים טוענים שהשפל החדש כבר בלתי נמנע. אני סבור כי השפל התחיל ב-2007 ומאז לא נגמר.

חתני פרס נובל חלקו על שויבלה – אך הם פטורים מאחריות. לא לשווא חלקם זכו בפרס נובל על ה"הוכחות" לכך שהמשבר הנוכחי בכלל לא יכול לקרות.

עם זאת, שויבלה לקח על עצמו את האחריות ואמר שהמשבר ימשיך להתגלגל, אבל הוא מתכוון לנקוט בצעדים קונקרטיים כדי להיאבק בו. אין ברצוני לדון באפקטיביות של הצעדים הללו, אך עצם המעשה ראוי לשבח.

שויבלה קיבל תמיכה מעמיתתו מצרפת, קריסטין לגארד, שעומדת עכשיו בראש קרן המטבע הבינלאומית. מי שחלק על שויבלה היה נשיא הבנק המרכזי האירופי ז'אן קלוד טרישה, שבינתיים תופס עמדה שמרנית. אבל הוא מסודר: בעוד כמה ימים הוא פורש לגמלאות.

לסיכום, באליטה הפוליטית והביורוקרטית צפויים לקרות שינויים חדים. אפילו הפקידים מהאיחוד האירופי כבר לא יוכלו להמשיך לשבת בחיבוק ידיים, על אף שהם עדיין אינם מוכנים לקבל על עצמם את האחריות. לפיכך, אף שינוי לטובה אינו מציאותי".

תגובתי: קל לנחש מי תהיה הכבשה השחורה שאשמה בהכול…  ישראל! אך במקרה הנדון, המצב הנוכחי "מבושל" במיוחד עבורה – כדי שתגלה, תפתח ותפיץ את שיטת התיקון לכל העולם!
ידיעות קודמות בנושא:
צריכים לבחון מחדש את יסודות המערכת הפיננסית העולמית
כלכלה דרמטית
תוצאות פסגת G8

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest