דף הבית / חינוך, ילדים / כיצד להשפיע על ילדינו לטובה

כיצד להשפיע על ילדינו לטובה

שאלה: מה זה "וכאשר גדל ומתחנך בתורה ומצוות המוגדרת, רק "בכוונה להשפיע נחת רוח ליוצרו, וכלל לא לאהבה עצמית""?

תשובתי: "מצוות" הן תיקון הדרגתי של הרצון האגואיסטי שלנו, רצון ליהנות שמתגלה יותר ויותר בכל מדרגה כמפריע לאהבה בינינו. אך כשאנו מתקנים את האגואיזם הדוחה שלנו להשפעה, דווקא בו מתגלה האהבה, כלומר הוא הופך לשותפנו. זה נקרא "תורה ומצוות". "תורה" היא המאור המחזיר למוטב, להשפעה ולאהבה, והמצוות הן פעולות תיקון של רצונות האדם להשפעה ואהבה.

התורה היא שיטה המאפשרת לנו להגיע לאהבה, חיבור, השפעה, כי בה נמצא האור, כוח התיקון. האור הזה ברא רצון ורק הוא יכול לתקנו. אך ישנו תנאי, עלינו לרצות להיתקן, למשוך את השפעת האור, זהו תפקידו של האדם.

את הילד מחנכים לא האבא והאימא, ולא המורה בבית הספר. גם אם תהיה המקובל הגדול בעולם לא תוכל לחנך אותו, אלא רק חברה נכונה יכולה לחנך. כמה שההורים משקיעים בילד, הוא אינו מושפע מהם, אלא רק בהשפעת הסביבה שהוא נמצא בה: חצר בית הספר, שם הוא רואה דוגמאות התנהגות וערכי חיים. הוא תופס את אביו ואימו כמערכת ולא את סביבתו.

הסביבה זה מה שקרוב לילד, פונה אליו בשפה שלו ומבינה אותו, נמצאת ברמה שלו. הצורך בסביבה מופיע בסביבות גיל 3-4, וצריכים להכניס אותו למסגרת מתאימה. אנו לומדים בחכמת הקבלה שאנו מרגישים רק את "הפרצוף" בדרגה שלנו, או את העליון שירד לפנינו. מעבר לדרגה שלנו איננו מבחינים, לכן הילד תופס את אביו ואת אימו כמי שחייבים לשרתו. על כן החינוך אפשרי רק באמצעות הסביבה. צרו סביבה נכונה לילדיכם, ואז תוכלו להשפיע עליהם.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "אהבת ה' ואהבת הבריאות", 10.10.2010

ידיעות קודמות בנושא:
הסוכן סמוי של הבורא בבית הספר
שיטה לחינוך רוחני
שיחה על השפעת הסביבה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest