דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כיצד באמת להתכחש לאגואיזם?

כיצד באמת להתכחש לאגואיזם?

שאלה: מה הכוונה "לבטל עצמי בפני הקבוצה"? הרי הכחשה עצמית זה ביטול האגואיזם?

תשובתי: הכחשה עצמית זה לא ביטול האגואיזם. אני "מבטל את עצמי" בפני הבוס שכל הזמן נותן הוראות, בפני המשטרה ואפילו בפני הילדים שלי: אם הם דורשים משהו, אני מבטל את הרצון שלי ומבצע את רצונם. למעשׂה, אינני מבטל דבר, אלא פשוט "מחליף חמור בפרה", מעדיף דבר אחד על פני דבר אחר בכך שנשען על אגואיזם בריא. זו כלל אינה בחירה חופשית.

אם אני מבין שכדאי לי לבטל את עצמי בפני הקבוצה, מאחר ובה אני אשׂיג יותר, אז מדובר לא על הכחשה עצמית אלא בחישוב אגואיסטי טוב. הכחשה עצמית אמיתית מגיעה כשאני יודע, שאין לי בזה שום צורך אגואיסטי אפילו הקטן ביותר. לאחר שבדקתי את עצמי בצורה שלמה, אינני מוצא כאן שום תועלת ובכל זאת מתעלה מעל לשׂכל ולרגש שלי. לזה אנחנו מגיעים בהדרגה.

וכל השאר מיושׂם ב"ידע": אני בוחר קבוצה מאחר וכאן טוב לי יותר מאשר בחוץ. אנשים רבים מבקרים בכל מיני מועדונים לפי התועלת, מאחר וזה שווה את זה. דת גם כן נבנית על התועלת. אמנם חכמת הקבלה מבוססת על עקרונות המנוגדים לאגואיזם. כאן אנחנו בוחרים לא מה שכדאי ומועיל יותר. ולמרות שתחילה אנחנו כאילו נמשכים לפחות רע ואפילו לטוב שנקבע כנצח ושלמות, אך בדרך מצפה לנו עלייה מעל לאגואיזם. ואז האדם חייב להתכחש לעצמו ולהיכלל ברצון הקבוצה.

בדומה ליחידת קומנדו, אנחנו מבצעים בחירוף נפש משׂימה משותפת, כדי להשׂיג משהו. תחילה אנחנו פועלים בצורה אגואיסטית טהורה, אך עם הזמן האדם מבין שחייב להתכחש לעצמו, מאחר והכוח הכללי המשותף, האיחוד המשותף, עדיף מכל הצלחה אישית.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 25.10.2010

ידיעות קודמות בנושא:
משׂכל גדול
אימא, אני רוצה איתם!
מי נקרא אדם?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest