דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כוח ההתגברות, חלק א'

כוח ההתגברות, חלק א'

שאלה: החיים שלנו הם רצף של התגברויות על רצונות, פחדים, כעסים, על משברים כלכליים, משברים אישיים ומשברים בחיי המשפחה. המאבק הזה מתחיל בלידה.

ברגע שהתינוק יוצא לאוויר העולם, הוא כבר צריך להתגבר על הלחץ החזק והמתח כדי לצאת החוצה. גם האימא חייבת להתגבר על הכאב כדי להוציא אותו.

וזה נמשך כל החיים, מגיל הינקות. כשהילד מתפתח הוא נאלץ להתגבר על קשיים גופניים ורגשיים. אפילו כדי לעמוד על רגליו וללמוד ללכת, הוא חייב להתגבר על המון קשיים. וזה נמשך עד סוף החיים: גן ילדים, בית ספר, לימודים, חתונה, משפחה, ילדים, עבודה. כל החיים הם רצף של התגברויות שאי אפשר לברוח מהן. מדוע כך בנויים החיים שלנו?

תשובה: נכון, החיים שלנו הם רצף של התגברויות. וכשנגמר לאדם כוח ההתגברות, הוא נפטר. כל החיים הם מאבק. תהליך לידת האדם הוא כבר ההתגברות הראשונה. התינוק חייב לנשום, להרחיב את ריאותיו כדי לקחת נשימה. זאת הפעולה הראשונה בעולם הזה שממנה מתחילה הנשימה, התכווצות והתרחבות הריאות.

כל החיים שלנו בנויים מפעולות ומפעימות כאלה: נשימה, פעימות הלב, חילוף החומרים. התהליכים הללו עוברים בנו בתת ההכרה בצורה אינסטינקטיבית, לפי צו הטבע. אותו הדבר קורה גם בדרגה רצונית בכל המצבים שבהם אני פועל בעזרת הרצון שלי. אני חייב לשרוד ולהתגבר, כי בזה תלויים החיים שלי. אם אני רוצה לחיות, אני חייב להתגבר על עצמי כל פעם יותר ויותר.

הטבע שלנו הוא אגו שנמשך רק למנוחה, ולא סתם לשכב, אלא לעשות מה שמתחשק לי.

כדי לעשות משהו שמתחשק לי, אני לא צריך לבזבז כוח, אנרגיה רוחנית. למרות שאני יכול לבזבז על זה המון קלוריות, כמו ילד שמתרוצץ בחדר בלי לעצור. בשבילו זה נקרא מנוחה. אנחנו אומרים לו, "די כבר, מספיק להתרוצץ, שב תנוח!", והוא לא מבין על מה אנחנו מדברים כי בזמן שהוא קופץ ומתפרץ, הוא נח.

כלומר, בלתי אפשרי למדוד את ההתגברות אם סתם מסתכלים על האדם. אם האדם מתגבר ועושה משהו נגד רצונו, זה כבר נקרא התגברות. מכיוון שהחומר שלנו הוא חומר אגואיסטי, רצון להנות, אנחנו נמשכים כל הזמן לתענוגים. אם אני נהנה, אז לא משנה אם אני רץ או נח. השאלה היא, מה עליי לעשות כדי להתנגד לרצון? לקום מהמיטה בבוקר וללכת לעבודה, לעבוד קשה, לסחוב משקל ממקום למקום כדי להרוויח כסף ולהביא אותו הביתה, לפרנס את עצמי ואת משפחתי?

ברור, שכל הדברים האלה הם נגד רצוני. אז כיצד אני יכול להתגבר? אני עושה זאת ממספר סיבות. יתכן שהחברה או ההורים שלי מחייבים אותי ללכת לבית הספר, ללמוד, להקים משפחה, לעבוד. הרצון של ההורים ורצון החברה יותר חזק מהרצון שלי, לכן אני נכנע. או שאני נכנס פתאום לסביבה שמשפיעה עליי ומשנה את רצוני. למשל, ההורים שלחו אותי לחוג ספורט. עד אז אני לא אהבתי ספורט, אבל כשאני מסתכל על חבריי, אני מתחיל לקנא בהם ולהתפעל מהם. החברים מוסרים לי את רצונם, ובמקום לשבת ליד מחשב אני מתחיל לרוץ ולשחק אתם במשחקי ספורט.

מסתבר, שאני יכול לספוג רצון (חיסרון) וצרכים של החברה. בצורה כזאת אני מחליף את הרצון שלי ברצון יותר גדול שאותו רכשתי מחבריי. ואז אני מסוגל לחייב את עצמי לבצע פעולות שקודם בכלל לא חשבתי עליהן.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 383, 27.05.2014

ידיעות קודמות בנושא:
התגברות על פני המאבק בתחנות רוח
מדרגות ההתגברות
הטבע ההפוך של הילדים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest