דף הבית / המשבר ופתרונו / יש כסף אבל אין אושר

יש כסף אבל אין אושר

ידיעה: מחקר שנערך באמריקה, בו השתתפה כמחצית מאוכלוסיית המדינה בעלי הכנסה שנתית שונה, הוכיח שההתאמה בין ההכנסה והאושר קיימת אצל אנשים שמרוויחים עד שישים אלף דולר בשנה, ולאחר מכן היא נעלמת. כלומר, אם האדם מרוויח שישים אלף, שמונים אלף או שלושה מיליון דולר, אין שום הבדל בהרגשת האושר.

תגובתי: כסף נותן לאדם אפשרות למלא את עצמו. אחר כך הוא מתחיל לזרוק מיליונים בקזינו או באיזשהו מקום אחר, כדי להרגיש לפחות קצת "פלפל" בחיים, אך לא מרגיש אותו. הוא מפסיק להרגיש אותו אפילו בדברים הקטנים. אנשים כאלה לא מרגישים טעם במזון, בכדורגל, בחופשה. פגשתי המון אנשים עשירים, שלכאורה חיים באופן חופשי ורק מגדילים את האחוזים בבנק, אבל בעיקרון, אלה אנשים אומללים. הם יכולים לנסוע לאן שרק אפשר, להזמין מה שהם רוצים, אבל הם לא חווים סיפוק. הרי בעולם לא יכול להיות שום תענוג ללא הרגשת חיסרון מעיק למשהו, מפני שהכול מושג בהשוואה בין אור לחושך. אם אין חושך, אז אנשים נוטים לכל מיני ניסיונות להכניס את עצמם למצבים המקנים תחושות חזקות, חדות, חריפות, ריחופים, אבל אין הרגשת אושר מהם.

שאלה: עם זאת, כל הצעירים להוטים אחר שגשוג גדול, מבזבזים על זה את החיים, אפילו פוגעים בחיים, העיקר לפרוץ למרחב שמעבר להכנסה שנתית של שישים אלף דולר. הם לא מבינים שאין שם אושר?

תשובתי: זו אשליה, אין מה לעשות. גם לי היה פעם נדמה שאני אטוס ממדינה למדינה, אראה יבשות חדשות, בני אדם חדשים, אני זוכר עד כמה זה משך אותי. בילדותנו כולנו חלמנו לראות עולם, כל זה היה נסתר מאיתנו. וכאשר הכול נפתח ונגלה, אז לא ראינו כלום, פרט לריקנות.

שאלה: ככל הנראה, צריך לספק לאדם רצון אחר, חלופי?

תשובתי: בוודאי. תבינו אותי נכון. הייתה לי תקופה שבה טיילתי בעולם, ביקרתי בכל מיני מוזיאונים, תערוכות וכדומה, אבל כל זה חלף ברגע אחד. לכל אדם יש סף, שמעבר לו הוא מפסיק להרגיש את החדש, מפני שאין בו שום חידוש. האגו שלנו מתחיל להתפתח לקראת סף חדש של רגישות ותפיסה. לכן, אנשים שלא משיגים מדרגות עליונות, בהכרח אינם משיגים את האור שנכנס לתוך הרצון, שממלא אותו ומצייר תחומי השגה אחרים לגמרי, את העולם העליון, לכן הם בוודאי אומללים.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 9.6.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest