דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ימי הביניים המתקדמים

ימי הביניים המתקדמים

שאלה: אם הפילוסופיה מהווה פרשנות לחכמת הקבלה בהרגשת העולם האגואיסטית, אז מדוע פריחתן של כל הפילוסופיות הייתה בימי הביניים, כאשר האגו עדיין לא היה מפותח דיו? האם מפני שיחד עם התפתחות האגו צריך להתפתח גם תהליך חשיבתי של האדם בחתך של הרגשת העולם?

תשובתי: הפילוסופיה מתחלקת לכמה תקופות רציניות.

ימי הביניים, דרך אגב, זה לא דף חשוך בהיסטוריה של האנושות, כפי שנהוג לחשוב. זה היה זמן לא פשוט של התפתחות המדע, כאשר כל המדעים התפתחו בצורה רצינית מאוד. הם רק התגלו אחר כך, במאות הבאות, ביישומם. זה דבר ראשון.

שנית, הפילוסוף הגרמני הידוע מימי הביניים יוהן רייכלין כותב: "מורי פיתגורס, אבי הפילוסופיה, כנראה קיבל את תורתו מהיהודים ולא מהיוונים, והוא הראשון שתירגם את המילה קבלה, שלא הייתה ידועה לבני ימיו, למילה היוונית, פילוסופיה. הפילוסופיה של פיתגורס נבעה מהים האין סופי של הקבלה… חכמת הקבלה אינה משאירה אותנו להעביר את חיינו בעפר, אלא מעלה את שכלנו לפסגת הידיעה". כלומר, כל הפילוסופיה למעשה נובעת מחכמת הקבלה, אבל היא נכנסה לעולם דרך הפילוסופיה היוונית. לכן זהו מדע עתיק.

מה גם, שהיוונים העתיקים למדו אצל מקובלים בזמנים שבין בית המקדש הראשון לשני. זו הייתה תקופה שבה קבוצת אנשים, שנקראת "ישראל", הייתה נמצאת בדרגה רוחנית.

תחת המושג "בית המקדש הראשון" לא מתכוונים לאבנים או למבנה, אלא לדרגה רוחנית של השגת "אור חכמה" ("מוחין דחיה")., כלומר דרגה גבוהה מאוד. אנחנו אף פעם עוד לא השגנו אותה ונצטרך להשיג כולנו יחד בעתיד. ובית המקדש השני קצת פחות, הדרגה הרוחנית שלו, זה "אור חסדים" ("מוחין דנשמה").

בין שני התאריכים הללו, לפני קרוב ל- 600 שנה, מדענים עתיקים רבים למדו אצל מקובלים. המקובלים של אותם הזמנים היו בדרגה של נביאים. נביא, זה אדם שהשיג בהשגה שלו את התיקון השלם ולכן רואה את העבר ואת העתיד בכל ציר ההיסטוריה. באותם הזמנים חכמת הקבלה, בדיוק כמו היום, הייתה גלויה ללימוד, לכן נציגים מעמים שונים למדו אותה באופן חופשי. כך היא היגיעה ליוונים העתיקים ומשם דרכם לכל העולם.

לכן לא צריך להחשיב את ימי הביניים לממלכה חשוכה. זוהי התפתחות לא רחבה של מדעים אמיתיים, זהו חיפוש, היווצרות של כל המדעים המודרניים: מטלורגיה, כימיה וכולי.

מתוך השיעור הווירטואלי, 02.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
פנאטיות, פשיזם או קבלה 
כל דרכי הידע מובילות לחכמת הקבלה
חכמת הקבלה והפילוסופיה: למי המילה האחרונה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest