דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ייסורים של העם הנבחר

ייסורים של העם הנבחר

שאלה: איזו משמעות טמונה במושג "העם הנבחר", והיכן נמצא מקומו של העם היהודי בכל הפאזל האנושי? מה אנחנו צריכים לעשות כדי להשיג חיים טובים עבורנו ועבור ילדינו?

עבור אנשים רבים, המושג "העם הנבחר" מקושר דווקא לסבל שסבל העם היהודי לאורך כל ההיסטוריה הרבה יותר מכל העמים האחרים. מספיק להיזכר בשואה, שמסמלת את הנבחרות הזאת, שיכולה להתגלות בכזאת צורה שלילית מאוד.

מהו תפקידו של העם היהודי, הנבחרוּת שלו, ולמה אנחנו סובלים כל כך ממנה במשך שנים רבות?

תשובתי: העם היהודי סבל במשך כל ההיסטוריה, מפני שבהתקדמות לכיוון גילוי הבורא, מתכוונים להתפתחות האדם. והאדם מתפתח רק תחת לחץ. אם הכוחות הסובבים אותו יפסיקו ללחוץ עליו, אז הוא יקפא ללא תנועה.

כל התנועות שלנו מתרחשות מתוך רצון להשאיר את המצב הלא נעים ולעבור למצב יותר נוח. לכן אנחנו מרגישים לחץ, שדוחף אותנו להתפתחות. הלחץ הזה במידה מסוימת מופעל על כל דרגה של הטבע: דומם, צומח, חי, ובמיוחד על בני אדם.

האדם צריך להתפתח יותר מכולם, ולכן הוא מרגיש ייסורים יותר מכולם: יותר מהצמחים, החיות והאבנים. כי אפילו האבנים סובלות מהרצון לשמור על מצבן. הם תופסים כל שינוי כייסורים, אבל בדרגת דומם.

וכמובן, המין האנושי סובל יותר מכל שאר הנבראים. והעם היהודי, שהוא המפותח ביותר מכל העמים, לכן הוא סובל יותר מהאחרים. חוץ מזה יש לו תפקיד, שלצורך ביצועו הוא חייב להתפתח.

התפקיד הזה הוא למעלה מהעולם הזה ולכן הלחץ הוא כל כך חזק. הלחץ מגיע מהכוח העליון, שניתן לכנותו "הטבע" או ה"בורא", שזה אותו הדבר. זה אותו הכוח, זה גם הכוח שאותו אנחנו רוצים לגלות, גם הכוח שמפתח אותנו וגם מחזיק את הקיום של כל העולם.

בזמן של בבל העתיקה התעורר באנשים רצון עז לראות, לגלות את הבורא. ואברהם, חכם שחי באותו הזמן בבבל, אסף סביבו קבוצת תלמידים, שבהמשך הפכו לעם היהודי, וכיוון לאותה צורה נכונה, הסביר כיצד לממש את ההשתוקקות הפנימית הזאת לגילוי הבורא.

זה אפשרי רק על ידי דיכוי האגו שלנו והתקנה מעליו של כיפת האהבה, האיחוד, ההשפעה ההדדית. באופן כזה, בתוך החיבור שלנו אנחנו מכינים מקום לגילוי הבורא.

בזה שעם ישראל התחיל לבנות כזה חיבור ואיחוד, הוא עלה עד למדרגה עוד יותר גבוהה. כל הצלחה שלנו בכיוון האיחוד מגלה לפנינו אופקים חדשים, וכל התרשלות שלנו בזה, מושכת אלינו ייסורים גדולים יותר. כך אנחנו נבדלים יותר ויותר מהטבע הדומם, הצומח והחי ואפילו מבני האדם, הודות להתפתחות שלנו, בזה שסובלים יותר מכולם.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 485, 28.12.2014

ידיעות קודמות בנושא:
נבחרנו לשרת את העולם
לא המקום מקדש את האדם, אלא האדם מקדש את המקום
לשם מה נחוצים הייסורים?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest