דף הבית / כלכלה / כסף / יוקר המחיה: מי אשם ומה לעשות?

יוקר המחיה: מי אשם ומה לעשות?

Laitman_2011-09-25_9108_w.jpg

שאלה: ביום שלישי אתה תקיים הרצאה בחיפה שהנושא שלה יהיה הציטוט מההגדה של פסח: "עבדים היינו". ובינתיים, ההפגנה של אתמול נגד העלאת מחירי החשמל והדלק הייתה גם היא תחת השם הזה: "עבדים היינו". מה המסר עיקרי שהיינו רוצים להעביר לאנשים האלה?

תשובתי: הממשלה לא אשמה. אף אחד לא אשם. כולם פועלים לפי האגו שבתוכם: גם איילי ההון (הטייקונים) וגם האזרחים הפשוטים וגם כל הממשלה. שום מחאה לא תעזור. איננו צריכים לתקן את העולם, אלא את עצמנו, אבל לא סתם, אלא בצורה ממשית. אם ננפץ חלונות ראווה כדי להשיג מהממשלה החלטות פופוליסטיות, אז כתוצאה מהורדת מחירים דמיונית, יוקר המחיה יעלה עוד יותר.

אין כאן מה לעשות. העולם ילך ויתדרדר עד שלא נתקן את עצמנו. צריכים להבין שהאדם הוא זה שזקוק לתיקון. שום חקיקות לא תעזורנה, אם לא נשנה את האנשים. אפשר לחוקק כל מיני חוקים, אבל מי יבצע אותם?

העניין הוא לא בשלטון, אלא בעם. אף ממשלה לא מסוגלת לחוקק חוקי השפעה. היא שולטת באותו הכוח שקיים בעולם שלנו, כוח הקבלה. ולכן היא לא יכולה להיות אלטרואיסטית. היא הרי צריכה לנהל את העָם שכולו אגואיסטי.

רק אם העם ישתפר, גם הממשלה תצטרך להשתנות בהתאם לעם. בכך שהאנשים יהפכו להיות טובים יותר, הם יוכלו להעלות לשלטון ממשלה טובה יותר.

אין פתרון אחר. אפילו אם העם יבחר היום ממשלה אלטרואיסטית, האם מישהו יסכים לפוליטיקה שלה? מי צריך שוויון? כאשר מהקריאות של הבחירות צריך יהיה לעבור למעשים, אף אחד לא ירצה את זה. כי האדם יאבד את הטעם בחיים. הצרכים הגשמיים שלו יהיו מסופקים, אבל הוא הרי רוצה להרגיש את עצמו מעל לאחרים, ובמקום זה יציעו לו דאגה והשפעה לאחרים. אף אחד לא ייהנה מחיים כאלה.

העניין כאן הוא לא בכסף ולא בעושר, אלה ביחסים ההדדיים. לא במקרה חלק מהעשירים כבר מרגישים את עצמם אומללים. ולכן ללא חינוך העם לא נוכל לתקן שום דבר.

והפרות הסדר רק תזרזנה במידה מסוימת את התהליך, ולא יותר. הן בעצמן, לא יביאו לאף אחד שום תועלת. הכול יסתכם בכך שהחיים יתייקרו, והבעיות ילכו ויתגברו בקצב מוגבר. ההתפתחות השלילית תואץ, כדי שהעם יבין שנדרשת כאן מהפכה פנימית ולא חיצונית. לא צריך "לכבוש את הבסטיליה", זה לא יעזור. במקום זה אנחנו צריכים לברר את הטבע העצמי שלנו, את הברבריות שבפנים.

צריך להסביר את זה לאנשים כמה שיותר מהר ולהראות להם שקיימת שיטת חינוך, שתניב מייד שינויים חיוביים. מה גם שהם די "מוחשיים": המחירים ירדו והכול יתחיל להסתדר. אז גם איילי ההון יאבדו את שמחתם הרגילה מהרווחים הגדלים.

כך או אחרת, כאן אי אפשר להסתדר ללא שינויים פנימיים בעם. כל שאר האמצעים הם חסרי כוח. אנחנו עוד נראה את הפרדוקס הזה, כאשר התוכניות ההגיוניות והמציאותיות ביותר יביאו לתוצאות ההפוכות: העשירים ירוויחו עוד יותר והפער בחברה רק ילך ויגדל. יתרה מכך, העניים ישלמו מיסים עוד יותר גבוהים והמחירים ימשיכו לעלות. ויחד עם זה, שכולם ינסו לעזור: "בואו באמת נקל לאנשים את החיים". המערכת לא תרצה לשמוע לנו.

הפתרון היחיד הוא להתחיל מלמטה, מחינוך העם. כאשר יתרחשו בו השינויים הראשונים ולו הקטנים ביותר, הכול יתחיל להירגע ולהתאזן.

מתוך השיעור "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 01.04.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הסיכוי של העולם
דורשים את התיקון שלנו!
חיים נצחיים – בינינו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest