דף הבית / כלכלה / יום שני הווירטואלי

יום שני הווירטואלי

שאלה: הסתיים יום שני הווירטואלי, יום שבו מוכרים באינטרנט כל מה שתרצה, בהנחות של עד 90%. יום שני הזה מגיע לאחר "יום שישי השחור", שמתחיל את עונת המכירות. בשנה שעברה, ביממה אחת נמכרו מוצרים בשני מיליארד דולר, והשנה, בשלושה מיליארד. אנשים ישבו מרותקים למחשב. איך היית מאפיין את התופעה הזו?

תשובתי: הייתי מאפיין תופעה זו כאירוע מסחרי טוב בלרמות את האוכלוסייה, מפני שבאופן עקרוני נמכרת ריקנות שלאדם אין בה צורך. אבל ההתלהבות סביבו מחוממת על ידי כולם: שכנים, עיר, פרסומת, כלי תקשורת. תארו לעצמכם אדם רגיל, שהמום משיגעון הקנייה הכללי. הוא אינו מסוגל להתנגד לזה, נדמה לו שהוא יפספס משהו. הוא רץ ועושה את מה שעושים האחרים. אי אפשר לעמוד בפיתוי! זה חסר כל טעם להתנגד! וזה מה שמנסים להשיג כלי התקשורת.

הבעיה היא שהעולם עובד בייצור יתר עצום! על ידי המוצרים שמיוצרים עכשיו, אפשר להאכיל באופן מלא ולהציף עוד שתיים-שלוש אנושויות נוספות. תנו עוד כוכב לכת עם בני אדם יחפים ועירומים, וילבישו, יאכילו וישרתו אותם לפי תוכנית מלאה! רק תביא כסף. בשביל מה כסף? גם כן לא מובן. העיקר שהכול יסתובב. דווקא החשש מזה שמחזוריות המוצרים תיעצר, מאלץ את היצרנים למכור תוצרת במחירי עלות ואפילו מתחת לעלות עצמית. מפני שהיום אין לזה שום ערך, פשוט ידפיסו עוד כסף.

יצאנו היום לדרגת התפתחות אחרת לחלוטין, כאשר לא הכסף עצמו קובע, כמה עולה המוצר, אלא ערך המוצר נקבע על ידי בני האדם: האם יש להם צורך בזה או לא. לכן אנחנו יוצאים מתחת לשליטת הכסף, המשחק הזה מסתיים. צבירת מסה כספית כבר לא עובדת, אנחנו עוברים למערכת חדשה, בה הכסף מתבטל לגמרי! אז מה יהיה המנוע של המסחר, התקשורת, התעשייה? כיצד ואיך למדוד אותם? זו כל הבעיה. צריך למדוד זאת בערך אחר, ערך שמחליף את הניירות המוכרים לנו. תחילה הערך האמיתי היה זהב. אחר כך החליפו אותו בסימני כסף שמאחוריהם אין כלום, והמדינה יכולה להדפיס פי עשרה יותר! כלומר הערך שלהם, מותנה לחלוטין. ועכשיו גם הוא נעלם. ומה הלאה? האדם פשוט ילך לעבודה ויקבל עבור זה תלושים לאספקה אישית, או שבכלל לא יקבל כלום, כי יספקו לו הכול ללא שום "ימי שישי שחורים". אנחנו הולכים לקראת עמל סוציאליסטי, איפה שבאופן מדויק פועל העיקרון "כל אחד לפי יכולתו, כל אחד לפי צרכיו".

הערה: אתה עכשיו אומר סיסמאות קומוניסטיות!

תשובתי: אין מה לעשות! הטבע בכוח יביא אותנו לזה. אנחנו נראה שמדינה סוציאליסטית, עדיפה על קפיטליסטית! היא תתחיל לדאוג באופן נורמלי לאספקה סוציאלית של האזרחים, והכול לאט לאט ישתווה. ואילו הקפיטליזם נתן צמיחה קטנה למעמד הביניים, ואחר כך חיסל אותו, נשארו רק עניים ועשירים וביניהם נדחס הטרור.

שאלה: בעיקרון, אתה מדבר על מה שבזמנו הרגיש האדם הסובייטי?

תשובתי: לא, שם היה משטר מכוער ולא מוצדק מבחינה כלכלית! מבחינה אידיאולוגית נחשב שהוא כביכול מצדיק את עצמו: כדאי לשלם כביכול עבור תנאים של שיוויון, ידידות, אחווה. אבל הם לא היו! ועכשיו הם לאט לאט יופיעו וימשכו אחריהם יחסים חברתיים חדשים. נגיע לזה בהתפתחות טבעית! אפשר כבר עכשיו להתחיל לפתח את עצמנו בצורה נכונה, כדי להתקדם קדימה לא על ידי מקל וייסורים, אלא על ידי חינוך עצמי. ואז ניגש לזה בדרך טובה וחלקה יותר.

שאלה: כלומר, הכסף ייעלם והכול יהיה מבוסס על הקשר בין בני האדם?

תשובתי: רק קשר בין בני האדם יעניק בעולם שלנו שחרור של אנרגיה טובה, שיאזן את כולנו ויהפוך את המצב הבא שלנו ממש לנס. תתחיל להשקיע אגורה ולקבל מיליון! כי אתה כבר לא תוסיף את האגו לפעולות שלך, האגו שבולם הכול ומעורר תחרותיות. להיפך, תהיה בהתמזגות עם הטבע.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 1.12.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest