דף הבית / אקטואליה / טיפשות היא אפקט של הרוב

טיפשות היא אפקט של הרוב

מתוך מאמר דעה מאתר ה-BBC: "השקפתה של חכמת ההמונים לא תמיד עובדת. לעיתים חשיבה קבוצתית דוחפת את האנשים לקבלת החלטות לא היגיוניות.

שיתוף פעולה הדדי בין בני אדם לא תמיד מוביל להסכמה כללית, אלא לבחירה מתוך אפשרויות שיכולות להיות גם גרועות מאד. אנחנו לא מחליפים בינינו מידע, אלא דעות קדומות עצמיות. לרוב אנשים מקבלים את נקודת מבטם של הרוב, אפילו אם היא אינה נכונה, ויחד עם זאת, הם נאלצים להכחיש את הרגשות העצמיות שלהם. האפקט של חכמת ההמונים מסתכם בדעה כוללת של קבוצת אנשים גדולה, המאפשרת לתת תשובות או תחזיות יותר מדוייקות, מאשר דעה של כל חבר יחיד בקבוצה. אבל זה קורה רק כאשר חברי ההמון מגיעים למסקנה באופן עצמאי זה מזה. האפקט הגדול ביותר נצפה בקבוצות בעלות הרכב לא אחיד, ואילו בקבוצות מלוכדות, גוברת השאיפה לדעה קולקטיבית. יוצא שהאינטרנט הוא סוג של כביש מהיר של מידע, בו נעים הדימויים השקריים שלנו. הטוויטר והפייסבוק הם מכשירים לחילופי מידע, אבל המשיכה שלנו לשימוש בהם להפצת דעות קדומות, הופכת אותנו לטיפשים יותר".

לדעתי החיבור בין דעות, המביא ליכולת ולא לטיפשות, מתמשש רק בחיבור של עשיריית מקובלים. לא מתרחש בה חיבור של דעות, אלא להיפך, חיבור של שלילת הדעות העצמיות. חברי הקבוצה שואפים לבטל את הדעות האישיות ולאחד מאמצים ליצירת רצון יחיד שמסוגל לקבל מחשבה ממדרגה עליונה יותר של הטבע. רק באופן כזה אנחנו יכולים להתעלות מעל עצמנו, לתפוס את התוכנית של הטבע, את המטרה שלו, וללכת בעקבותיה, ויחד עם זאת להיות במצב הגיוני ונוח.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest