דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / טיול אל חכמת הקבלה, או הדרך להרמוניה כוללת – במעגל האיחוד

טיול אל חכמת הקבלה, או הדרך להרמוניה כוללת – במעגל האיחוד

חכמת הקבלה היא אותו מדע, כמו כל שאר המדעים, אלא שאותה אנחנו משיגים בעולם הזה. דורות רבים עבדו על הפיתוח שלה, לאחד ולעצב אותה למערכת כללית של ידע מאוד לא פשוט, מפני שהידע הזה הוא על מערכת ההנהגה, שנמצאת בדרגה אחת מעל לעולם שלנו.

אנחנו מנהלים בקלות את הטבע הדומם, הצומח והחי, מפני שהם בדרגה אחת למטה משלנו, למרות שבאופן עקרוני כולנו נמצאים בעולם אחד. והמדרגה שעליה מדברת חכמת הקבלה, זו מדרגה של העולם העליון, ושם קיימים חוקים אותם אנחנו לא מרגישים כאן, וכן פועלים כללים חדשים שלא מובנים לנו לחלוטין. 

המקובלים בכתביהם "תלמוד עשר הספירות", "ספר הזוהר" ואחרים, מסבירים במקצת על מה שמתרחש בעולמות העליונים. את הספרים האלה הם כתבו לעצמם, מפני שלאדם קשה מאוד להבין את המערכת העליונה מבלי להשיג אותה. כי, לדוגמה, אי אפשר לספר לבעלי החיים על החיים שלנו. ולמרות שיש לנו איתם הרבה מן המשותף, כי אנחנו נמצאים כמוהם בדרגה בהמית, אין כל טעם להסביר לאחינו הקטנים כיצד אנחנו חיים. הם בכל מקרה לא יבינו. לכן המקובלים אפילו לא מנסים להסביר כיצד מסודר העולם העליון, מפני שלצורך זה דרושים חיבורים רגשיים ושׂכליים אחרים לגמרי, לא דרגה יותר עליונה שאותה אפשר להוסיף על ידי כל מיני תחבולות, מחשבים ומכשירים, אלא מערכת אחרת לגמרי שלא נמצאת אצלנו.

כדי לעורר בנו היווצרות של המערכת הזאת, המקובלים מציעים למשוך על עצמנו אנרגיה מהעולם העליון, ולהשתמש בתכונות שלה. ואז תחת ההשפעה הישירה שלה, נתחיל לגלות את התכונות האלה בתוכנו ולהרגיש מציאות אחרת. בהרגשות הללו נוצרת תמונה של העולם העליון ומגיעה הבנה של מערכת הנהגת העולם שלנו. וכאן מתחיל המחקר: מה נותנת לנו חכמת הקבלה? אילו אותות אנחנו מקבלים ממערכת ההנהגה העליונה של העולם שלנו? באיזה אופן צריך להגיב עליהם? איך אפשר לבוא במגע עם העולם העליון? אם מערכת ההנהגה הזאת של העולם שלנו, אז האם אנחנו יכולים בקשר חוזר להשפיע עליה? האם אנחנו יכולים לנהל את גורלנו, את כל מה שמתרחש איתנו?

קודם כל חכמת הקבלה מאפשרת להבין, מה רוצה מאיתנו ההנהגה העליונה, לפי איזו תוכנית היא עובדת. אנחנו מרגישים את העולם שלנו כמרחב הסובב, מרגישים בתוכנו ובעולם איזה שהם שינויים, אבל לא יודעים מה יהיה ברגע הבא, לְמה דוחפים אותנו כוחות ההנהגה. כל פעם אנחנו מנסים, כפי שנדמה לנו, לברר בצורה נכונה מה קורה איתנו, מה רוצה מאיתנו הטבע, אבל אנחנו כל הזמן טועים. החיים שלנו לא משתפרים לטובה. במידת ההתפתחות שלנו, מופיעה בנו ריקנות. כי אם מקודם השתדלנו לסדר רק את החיים הגשמיים, המשפחתיים והחברתיים שלנו, אז היום מופיעות בנו דרישות יותר עמוקות: בשביל מה אנחנו חיים?

אנו רואים עד כמה הצעירים מתנתקים מההורים, אנשים לא רוצים להקים משפחות, מופיעה בהם שאלה על משמעות החיים, שעליה הם לא מוצאים תשובה. לכן קשה לנו לחיות, אין משמעות, אין תמריץ. וכאן חכמת הקבלה מגלה תמונה של מה שמתרחש עכשיו בעולם, באיזה אופן מנהלים אותנו, ולאיזו תגובה מצפה מאיתנו הטבע עם האותות שלו. הוא מגלה לנו תמונה של המצבים הבאים שלנו, ומראה לנו באיזה אופן אפשר להשיגם: או בדרך של ייסורים או בדרך של מאמצים עצמיים נכונים.

לכן חכמת הקבלה מגיעה כחכמה (מדע) מאוד מעשית ואקטואלית לזמנינו. אנחנו מתחילים להבין למה היא הייתה נסתרת כל כך הרבה שנים, האנושות לא הייתה זקוקה לה. אנשים היו עסוקים בהסדרת חייהם, עניין אותם רק הטוב העצמי ושום דבר יותר, הם הסתפקו ברמה הבהמית. ואילו הזמן שלנו, הוא זמן מיוחד של גילוי חכמת הקבלה, שהחל מרגע שהעולם החל להתעגל ולהתגלות כאינטגרלי ומקושר הדדית, תלוי הדדית, משותף. ואנחנו לא יכולים להשתלט על העולם הזה ולהתמודד איתו, מפני שאנחנו מסודרים לפי עיקרון ליניארי מדויק: "תן-קח".

התלות שלנו זה בזה אינה מובנת לנו, מפני שהיא נמצאת מעל לרמה הגשמית. לא ידוע לנו הקשר בין הטבע הדומם, צומח וחי. אנחנו לא יודעים כיצד הם מתחברים ביניהם, כיצד משלימים זה את זה, באיזה איזון הם נמצאים. יכול להיות שאנחנו יכולים לנחש את זה, אבל זה לא חלק מההרגשה האישית שלנו, ובטח שלא ההרגשה של החברה האנושית. כל עוד חיינו כל אחד בפינה שלו: עבודה, בית, משפחה, הכול היה בסדר. אבל כשמאמצע המאה שעברה, העולם החל להיסגר, מיד גילינו תמונה אחרת לחלוטין, תלות הדדית. אבל אנחנו עדיין לא יכולים לעבוד איתה.

אנחנו רואים כיצד במדינות שונות מתרחשים עימותים תמידיים, משפחות מתפרקות, ילדים עוזבים את ההורים וכולי, החברה מתפוררת. וכל זה מפני שאנחנו מנסים להשתמש בחוקים ישנים של החברה האנושית בתנאים נוכחיים חדשים. מצאנו את עצמנו במערכת קשר אחרת לגמרי בינינו, ואילו בתוכנו, המערכת הזאת לא קיימת. וכאן מופיעה חכמת הקבלה, ומסבירה כיצד לבנות את המערכת הזאת. העניין הוא שהעולם העליון בנוי על התנאי של קשר הדדי כולל, מלא ומוחלט. ואם נכוון עצמנו באופן אינטגרלי ומקושר, נוכל להרגיש אותו ולהבין באיזה אופן אפשר לשתף פעולה בצורה הדדית נכונה זה עם זה, לסדר את חיינו בצורה נכונה, ועוד כך שחוץ מהעולם שלנו, נתחיל להרגיש גם מציאות אחרת. כך כל המרחב ייפתח ונרגיש את עצמנו כקיימים באופן נצחי ולא רק בגוף הבהמי שלנו, אלא מקושרים בינינו למערכת אחת ויחידה שנקראת אדם. למצב הזה אנחנו צריכים להגיע.

לכן המפתח לאושר הנצחי קיים בגילוי מערכת ההנהגה של העולם העליון. הוא קיים כאן, לידינו, אך אין לנו חושים להרגיש אותו. החושים הגופניים (הבהמיים) שלנו (ראייה, שמיעה, ריח, טעם, מישוש) מספיקים רק לקטע קטן מתוך התמונה הכללית של הבריאה. לכן חכמת הקבלה מכנה את הדרגה שלנו כבהמית. אבל עכשיו בתוכנו מתחיל להתגלות הצורך להרגיש דרגת קיום יותר גבוהה. בבני אדם מופיעות שאלות על משמעות החיים, על המקור שלהם ועל המתרחש לאחר המוות. אבל חוסר היכולת למצוא תשובות לשאלות האלה, מביא אותנו לדיכאון וייאוש. אבל זה ששאלות מסוג זה מופיעות דווקא בדור שלנו, זה כבר טוב. לכן הוא זכה לגילוי של חכמת הקבלה.

המשך יבוא…

מתוך שיעור מס' 1, כנס "קבלה לעם" – אודסה-אוקראינה, 16.10.2015

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest