חשיבה חיובית

שאלה: לאחרונה התפתחה גישה של חשיבה חיובית שמציעה להסתכל על חצי הכוס המלאה, בתקווה שהרע יתגמד ויסייע לאדם להתגבר על בעיות. לצידה התפתחה גישה שנקראת "חיוביות רעילה", שטוענת שחשיבה חיובית עלולה להיות קיצונית כשהיא מבטלת רגש שאינו חיובי. היא מפנה אצבע מאשימה כלפי אדם שמעיד על קושי, בכך היא מונעת ממנו תמיכה טבעית מהסביבה. מה דעתך על הגישות האלה?

תשובתי: בחכמת הקבלה לומדים על "הקו האמצעי", כלומר אין טוב ואין רע, בלי לחץ ובלי חופש מוחלט, הכול צריך להיות מאוזן. עלינו לתקן את מה שאנחנו יכולים ואת מה שאנחנו לא יכולים לתקן עלינו לשמור שלא יתפרץ עד שיהיו לנו כוחות להשתמש בו בצורה נכונה. זה עניין של חינוך, תרבות, השפעה של כלי התקשורת על האוכלוסייה וכן הלאה. עלינו להשתדל לכוון אותם לקשר טוב שיקנה לכולנו ביטחון בעתיד.

שאלה: מדוע לא טוב להיצמד לצד אחד? מדוע צריך קו אמצעי?

תשובתי: עלינו ללכת בקו האמצעי כי אם נלך רק מצד הטוב, לא נוכל לזהות דברים שעלולים לסכן אותנו, את המשפחה, העם, המדינה וכל העולם. מצד שני, עלינו להבין שיש כאן מערכת שמתפקדת לפי חוקים משלה ואנחנו לא קובעים אותם. עלינו רק לשמור להתכלל בהם כמה שנוכל בצורה נכונה ולא יותר, ולא לקבוע מרגע זה ואילך כיצד כדור הארץ יסתובב.

שאלה: ביחס למה עלינו לפתח חשיבה חיובית?

תשובתי: רק לקו האמצעי, כלומר להתנהגות שאנחנו רוצים לעודד, לחיבור והתקרבות יפה ונכונה בינינו, כמו שחכמת הקבלה מתארת. ולהיפך, את כל הדברים שמפריעים לחיבור נכון, נשתדל להמית ולהקטין, ונחנך את הילדים ואת עצמנו בהתאם. ילדים הכוונה לאדם לא מחונך, שלא רואה את הפרספקטיבה הנכונה עד לגמר התיקון.

שאלה: מהו הקו האמצעי ביחסים בין בני האדם?

תשובתי: שימוש בכל הכוחות הטובים והרעים שיש לבני אדם להשגת המטרה האחת, שנהיה כולנו "כאיש אחד בלב אחד" עם כוח הטבע העליון. אז ודאי שיהיה לכולנו טוב.

 

מתוך ישיבת כתבים, 5.10.2021

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest