דף הבית / כללי / חשבון שלא שולם

חשבון שלא שולם

אפילו מנקודת המבט הרגילה, מבלי להיכנס לחומרים גבוהים, אנחנו רואים שיש בעיה עִם עָם ישראל. הוא מיוחד, יש בו חכמה והוא מביא לעולם המון דברים חדשים. במידה מסוימת העולם חייב לו את ההתפתחות שלו בכל מיני תחומים. במשך אלפי השנים העם הזה עשה הרבה למען האנושות. אבל יחד עם זה, היחס אליו הוא הפוך לגמרי: במקום להודות לו, מאשימים אותו, מענישים ומדכאים אותו בכל מיני שיטות.

העם היהודי הניח יסוד לתרבות, לחינוך, לדתות, הביא מורל ומוסר עוד בזמנים הברבריים. אולם לא שמים לב לכל זה. וככל הנראה, יש לכך סיבה. בתת ההכרה מתייחסים ליהודים לא כמו לשאר העמים. ואף על פי שהאנשים מחפשים לכך איזה שהן הצדקות ריאליות, אך למעשה הכול נובע מטענה ותביעה פנימית. הם מרגישים משהו נגד היהודים בפרט וכנגד עָם ישראל בכללו, על אף שהוא כל כך מפוזר, שלפעמים אפילו קשה לכנותו "עָם".

כל העולם מנסה לפתור את התעלומה הזאת. נאמרו המון דעות, פחות נכונות או יותר נכונות. אבל דווקא בחכמת הקבלה אנחנו מוצאים בצורה ברורה גם את השאלה וגם את התשובה, בקשר ליחס המיוחד כלפי היהודים מצד כל העמים. חכמת הקבלה מסבירה בצורה מדויקת במה שונה עָם ישראל, מה הן מעלותיו ומהו החוב שלו כלפי העולם, איך הוא יכול לתקן את המצב, איך יכול וחייב "לשלם את החשבון" כדי להשלים את החסר, לבוא לתיקון ולקיום הנכון.

במיוחד זה אקטואלי בזמנינו, כאשר העם היהודי קיבל חזרה את ה"חלקה" הקטנה שלו על פני האדמה ובכל זאת אינו מסוגל לבנות תנאי קיום נכונים.

כאן מסתתרת בעיה נוספת. כי העם הזה, לפי טבעו, רוצה להיות ביחסים וקשרים טובים עם האחרים. הוא מוכן להתחברות וידידות עם כל עם, הוא היה רוצה להימצא בשורה אחת עם כולם ולהיות אפילו פחוּת מכולם, רק שיתייחסו אליו טוב.

אבל כולם מזלזלים ודוחים אותו. אי אפשר לקנות בכסף את היחס הטוב הזה ואי אפשר כל הזמן להתגונן מפני האויבים והשונאים, כאשר חלק מהעולם בא בטענות ותקיפות פיזיות, וחלק אחר מפעיל לחצים בצורה אחרת, אידיאולוגית, פוליטית, אישית וכדומה.

לכן, בעולם ישנה תופעה מיוחדת, שאותה חקרו כל מיני פילוסופים, פוליטיקאים, סופרים ורבים אחרים. אבל אף אחד מהם אינו מבין את המהות ואת שורש של העניין, מפני שהשורש של התופעה הזאת היה תמיד ניסתר. דווקא האנטישמיים הגדולים, כדוגמת הנרי פורד, הצליחו במידת מה להגיע לסיבות של רגשותיהם. הם חיפשו, בכך שניסו לאזן את הרגש עם השׂכל, להבין מהיכן נובעת השנאה העזה שלהם, לחקור את עצמם ולמצוא את המקור של התכונה המיוחדת הזאת. ואז, חוץ מהיחס השלילי, הם מצאו גם לא מעט דברים אמיתיים וחיוביים בעם ישראל. אבל זה לא תיקן אותם.

הם צריכים להבין, אפילו בזה שנגלה לעולם את הסיבה האמיתית של היחס הרע, הם בזה לא מתקנים את העולם. הם צריכים לבצע בעולם פעולות מסוימות כדי לתקן את היחס שלהם. ולהיפך, בזה שלא מתקנים את עצמם, הם בעצמם מולידים שנאה ואנטישמיות. ולכן אין מה להאשים את העולם, כל העניין הוא באיחור שלהם אחר "לוח הזמנים של התיקונים".

מתוך שיעור בנושא "תפקיד של עם ישראל", 23.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
אין יותר זמן לחכות
"נבחר" זו אחריות בפני העולם. מי מעוניין?
עם ישראל: להחיות את הקשר ההדדי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest