דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חכמת התגובה הנבונה

חכמת התגובה הנבונה

במה המהות של חוכמת הקבלה? – קיים נברא, "חומר", הרצון להנות. הוא מגיב בצורה ישירה על האור ולא יכול לעשות אף תנועה בצורה עצמאית. במידה ובצורה שבה האור משפיע עליו, כך הוא מגיב.

ומלבד זאת, בנברא יש ניצוץ מהאור, מהכוח העליון, מהבורא, מהרצון ליהַנות. ואם הניצוץ הזה מתעורר על ידי האור, הוא מגיב עליו בצורה אחרת. הרצון לקבל פשוט נמשך לאור: "אני רוצה לבלוע אותך". והניצוץ אומר: "אני רוצה להידמות אליך". הרי הוא בעצמו נוצר מהאור.

ואז נוצרת בנברא מחלוקת:

  • חלק אחד מעורר אותו "לבלוע" את הכול. הרי האור לא נכנס לתוך הרצון בצורה ישירה, אלא "נוצץ" בצורה מזמינה כשהוא משתקף בדברים אלו ואחרים. והרצון רודף אחריהם, כשהוא מניח שהם יעזרו לו להשיג משהו. בכך האגו רק מגדיל את עצמו, כל הזמן רוצה יותר ותמיד נשאר ריק עד שהאדם מת, כמו שכתוב: "וחצי תאוותו בידו", (בלי שהשיג מחצית ממה שרצה).
  • מצד שני, הניצוץ כשהוא נדלק מוביל את האדם לתיקונים יותר ויותר הכרתיים.

באופן כזה הרצון לקבל בריצה אחרי התענוג, אחר ההשתקפויות הנוצצות, עומד כנגד ה"נקודה שבלב", שלהיפך, רוצה לבוא לתכונה הראשונית של האור ומגיבה אליו בצורה הפוכה.

בין הרצון לנקודה מופיעות בעיות, מתרחשות התנגשויות, נערך מאבק – וכך הם מתפתחים עד שהאדם מגיע לשיטה. השיטה הזו מסבירה לי כיצד אני בעצמי צריך להגיב על האור.

תגובות הרצון והנקודה שלי הן טבעיות, הטבע שלי מגיב בצורה אוטומטית. אך כיצד אני בעצמי מגיב? כיצד אני בעצמי יכול להחליט משהו?

או שה"נקודה שבלב" שלי תהיה מעל הרצון שלי או שתרד למטה ממנו או שתשתווה איתו או שאני אוכל לעשות עוד משהו?

בקיצור, כאן מופעלת מערכת שלמה, וחכמת הקבלה מסבירה לי אותה: "הרצון האגואיסטי שלך ענק ואתה אף פעם לא תוכל להשתלט עליו. אולם אתה יכול לנפח בך את ניצוץ ההשפעה.

לשם כך אתה צריך לאחד אותו עם הניצוצות האחרים שחיים בחבריך, ואז תוכל ללכת קדימה.

כשאתה תסדר את הקשר עם יתר הניצוצות, אתה תחבר אותם לאחד ויחד אתם תשפיעו על הרצון לקבל. כך אתה תוכל להתגבר עליו ולקבוע את גורלך.

ואם לא, האור שמשפיע גם על הניצוץ וגם על הרצון לקבל ינהל אותך. ואז מקדימה מחכות לך רק צרות. הרי הרצון עם הניצוץ יגדל, כשהוא יגדיל את הפירוד, את הפער ביניהם, וזה אומר שהייסורים יתחזקו".

ומה שנוגע לרוב האנושות, לאלה שלא התעורר בהם ניצוץ ההשפעה, הם לא "מפוצלים" לשניים ומצפות להם רק מכות מהאור. הם לא שואלים על מקור הצרות ופשוט שוקעים בהן.

ובכן, חכמת הקבלה מתארת את כל המערכת הזו, שהיא מצד אחד די פשוטה, ומצד שני, משאירה אותנו חסרי אונים בהיעדר השיטה.

הרי האור, בהשפעתו משלב לשלב, מוביל את המערכת למצבים יותר ויותר גרועים ונואשים.

לכן אם לא הייתה מתגלה מהות המתרחש, מטרת הבריאה והאפשרות להשתמש באמצעים הנחוצים, הנבראים היו מרגישים כאילו מובילים אותם "כצאן לטבח".

אנחנו צריכים להבין, חכמת הקבלה נועדה קודם כל להציל אותנו ממצבנו הנוכחי ולהוציא אותנו למדרגה שבה אנחנו בעצמנו נפעל בתפקיד המובילים והמובלים בדרך למצב השלמות.

לחכמה הזו ישנן גם מעלות אחרות. בגדול היא מסבירה לנו את כל מערכת הקשר בין האור לכלי, בין שני הכוחות היחידים הקיימים במציאות, ומראה את אותה הנוסחה לפיה אנחנו יכולים בכל מצב לשלב ביניהם בצורה כזו שנשתמש בהם בצורה האופטימלית, באופן מרבי.

זה יספק לנברא את המצב הטוב ביותר, גם מצד הכוח העליון, הרצון להשפיע, וגם מצד הכוח התחתון, הרצון לקבל.

באופן כזה חכמת הקבלה מסבירה לנו לא את מהות שני הרצונות האלו (המהות נשארת בלתי מושגת בכל חכמה), אלא את המערכת שקיימת ביניהם. ואנחנו לא צריכים יותר מכך.

מתוך שיעור לפי המאמר "מהות חכמת הקבלה", 18.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
ניצוץ ההתפתחות
היכרות עם היצר הרע
טכניקת העלייה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest