דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / חכמת הקבלה דתות ואמונות

חכמת הקבלה דתות ואמונות

שאלה: בעבר כשלמדתי את "הברית החדשה", "ספרי הבשורה", ראיתי שיש בהם קווי דמיון רבים עם הספרים הקבליים. האם ישו גם שלט בידע של חכמת הקבלה? הוא לימד אהבת הזולת, השפעה, שירות: "תהיו שלמים כמו האבא השמימי שלכם".  ובשל השליטה בידע הזה, צלבו אותו כמקובל?

תשובתי: אינני יכול לומר לך דבר בהקשר זה. לפי המידע שברשותי, ישו באמת למד בסנהדרין, כולל גם את חכמת הקבלה. באותם זמנים הסנהדרין היה ארגון רוחני עליון של ירושלים. בשלב מסוים התעוררה שם בעיה עם התלמידים והם גורשו מהסנהדרין. הם גורשו, אפשר לומר נופו כפי שמנפים היום סטודנט מאוניברסיטה. אבל התלמידים האלה בכל זאת הטיפו לאהבה ולקשר הדדי בין בני האדם.

בעיקרון, היחס הזה נבע מאברהם. כל הדתות של אברהם, היהדות, הנצרות והאסלאם, נבנים על הלימוד שלו, לכן אנחנו רואים זרמים דומים גם במזרח. לאחרונה ביקרתי בבומבי ונפגשתי שם עם אחד הגורואים  ההודיים הגדולים ביותר. בשיחות שלנו מצאנו הבנה הדדית ביחס לשאלות מסוימות מדויקות מאוד. וזו לא הפעם הראשונה גם איתם וגם עם סופיסטים. סופיזם, זו חכמת הקבלה המוסלמית. לכן כל הכיוונים קיימים בהרבה אמונות, אין בזה שום דבר מיוחד.

אנחנו יודעים, שעוד לפני 3000 שנה בימי הנביאים, החכמים העליונים של אותם זמנים, מקובלים שהיו בדרגה גבוהה מאוד, קיבלו תלמידים מכל עמי העולם. מי שרצה ללמוד, התקבל בברכה. אין כאן שום דבר אסור. חכמת הקבלה מדברת על אהבת הזולת. למה היא צריכה להיות נסתרת, מוגבלת? חכמת הקבלה מעולם לא הסתתרה. הסתירו והגבילו אותה אלה, שלא רצו בגילוי שלה. אבל חכמת הקבלה הייתה בעד להתפשט בכל מקום.

פילוסופים מימי הביניים, בפרט הפילוסוף הגרמני הידוע רייכלין, כתב, שהפילוסופיה שקיבלו היוונים הקדמונים, נלקחה על ידם מחכמת הקבלה, בזמן שהם למדו אצל הנביאים.

אפשר לקרוא על כך לא רק במקורות שלנו, אלא גם בכתבים גרמניים עתיקים ואחרים. בעיקרון, אנחנו אפילו לא מדברים על דתות ואמונות, אלא על מהותן הכללית, על קירוב כל העמים לאחד שלם כללי. וזה עומד למעלה מכל הדתות, האמונות והחלוקות. על כך מדברת חכמת הקבלה.

אם אתה סבור שאתה גבוה יותר או צודק יותר מאחרים, אז אתה כבר לא בחכמת הקבלה ואפילו לא בדת נכונה, אלא בפירוש שגוי שלהן. מפני שבסופו של דבר כולן מדברות רק על קשר טוב בין בני האדם.

מובן, שבמהלך אלפי השנים שחלפו השתנה הרבה מאוד, וכל מה שהיה מקובל וגלוי בבבל העתיקה, עבר שינויים רבים. היום אנחנו רואים, כיצד הדתות, האמונות ובני האדם נלחמים ביניהם מפני שהאגו הגדול התלבש בשכבות ועוד שכבות על החברה האנושית. לכן תלמד בנחת את חכמת הקבלה, ואחר כך תראה עד כמה אתה יכול להשתמש בה להבנת כל מה שנמצא בשאר הדתות והאמונות. אני לא אוסר שום דבר על אף אחד. להיפך, אתה תבין, עד כמה הכול אוניברסלי.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 06.10.2019

 

2 comments

  1. שלום רב
    אמא שלי התגיירה ואז ילדה אותי
    עכשיו אני רוצה להתנצר(רוב המשפחה שלי נוצרייה)
    אני באמת מאמינה שכולנו בני אדם ואיך מישהו שיותר גבוה ממישהו .
    אבל פשוט ראיתי שאצל הנוצרים מלמדים איך לקבל את כולם
    האם אני יכולה להתנצר?
    או שהתקבלה בכלל לא קשורה לאיזו דת אתה? אני רוצה להתנצר וללמוד קבלה…
    אשמח לתשובה באתר))

  2. שלום נטלי,
    תודה על פנייתך, כיום במסגרת ארגון "קבלה לעם" יכול ללמוד כל אדם שרוצה
    ללא קשר לדת שאליה הוא שייך. ככתוב "וכולם ידעו אותי מקטנם ועד גדלם"
    בהצלחה
    רונית שי, מנהלת הבלוג של הרב ד"ר מיכאל לייטמן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest