דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חכמתו של שלמה המלך – אין צדיק עלי אדמות

חכמתו של שלמה המלך – אין צדיק עלי אדמות

הערה: שלמה המלך השקיע חכמה אדירה באמרותיו, שמעבר לפשטות החיצונית שלהן מסתתר עומק רב.

"אין צדיק בארץ, אשר עשה טוב ולא יחטא".

תגובתי: הייתי אומר אחרת, שאין אדם צדיק עלי אדמות, שעשה לפחות משהו טוב, מבלי שחטא לפני כן. וכל פעם לפי מידת החטא הוא יכול לפעול בצדקות. אחד כנגד השני.

שאלה: מהו חטא לפי דעתך?

תשובתי: חטא, זה כל מצב שבו אני יכול לגרום נזק לאחר. זה לא חייב להיות בהכרח במעשה, זה יכול להיות גם בכוונה. כאשר אני מבין זאת, מיד אני עובר למצב הבא שבו אני מתקן את עצמי ביחס נכון וטוב כלפי אחרים, ובזה מסתיים התיקון שלי.

לכן, זה שאתה רואה מעשים טובים, יכול להיות שאתה פשוט לא מבין, שלפני שאדם עשה משהו טוב, זה היה רע, רע הכרתי, החלטה לעבור לטוב ולמצב טוב שאותו אתה כבר רואה. כלומר צריכות לעבור ארבע מדרגות ממצב של רע ועד למצב של טוב, ואז זה מיושם.

שאלה: כלומר, לפני שעשיתי איזה מעשה טוב, חטאתי?

תשובתי: אם עשית מעשה טוב, אז בהכרח! ואם אינך מרגיש שקודם לכן חטאת, אז גם המעשה שלך הוא לא טוב. ברצינות! ישנם כאלה סיפורים, כאלה משלים, שכל אדם שמח ובאמת חכם, בפנים הוא הפוך, מדוכא וכדומה.

איזה אופי היה לבדרן הרוסי רייקין! דווקא הודות למצבים האלה שהוא חווה, כאשר הרגיש מצבים דוחים של העולם ממנו ומעצמו, הוא יצא לבמה והיה יכול להביע את ההיפך. אחרת לא היו לו הרֵגשות הללו, ההבנה הזאת, כיצד אפשר לומר את ההיפך. זה תמיד כך.

מתוך תוכנית טלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 05.12.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest