"אסור לאדם ליהנות מהעולם ללא ברכה". לא פשוט להבין למה מתכוונים חז"ל, אולם אין כוונתם לדיבור מהפה ולחוץ, על האדם להגיע לגילוי הבורא ולהודיה אמתית. (הרב ד"ר מיכאל לייטמן בשיחה עם אורן לוי וטל מנדלבאום בן משה)
תוכנית הטלוויזיה "חיים חדשים" בנושא "ברכות והקשר לבורא".
תקציר השיחה:
"אסור לאדם ליהנות מהעולם ללא ברכה". לא פשוט להבין למה מתכוונים חז"ל, אולם אין כוונתם לדיבור מהפה ולחוץ, על האדם להגיע לגילוי הבורא ולהודיה אמתית. ילדים לומדים לומר ברכות ואילו מבוגרים צריכים ללמוד כבר לגלות בפועל את הבורא.
אלה שגילו ומגלים את הבורא אומרים שהוא טוב ומיטיב והם נחשבים לצדיקים. כדי לגלות את הבורא, עלי האדם להשוות את תכונותיו לתכונות הבורא. הוא טוב ומיטיב לכול ולכן גם עליי להיות כמוהו. הברכה היא רק סיבה להתקשר אל הכוח העליון כדי להגיע להזדהות עמו. בברכה צריכה להיכנס כוונה לגלות את הבורא ולגרום לו הנאה. כל עבודתנו היא תיקון המידות שלנו, תיקון הרצון לקבל שמלכתחילה כולו אגואיסטי. המימוש של כל זה יכול להתבצע רק בעזרת לימוד של חכמת הקבלה בקבוצה של אנשים.נכתב "לא ניתנו המצוות אלא לצרף בהן את הבריות", כלומר לזכך אותנו, לתקן את האגו שבנו. לברך באמת פירושו להגיע למצב שבו האדם נהנה מעצם ההתקשרות והנתינה שלו לבורא.
מטרת הברכה אינה לומר תודה, אלא לעלות לדרגת הבורא, להיות אוהב ונותן כמוהו. נתינה לבורא יכולה להיות רק דרך נתינה לזולת. כמו שכתוב: "מאהבת הבריות לאהבת השם", לכן "ואהבת לרעך כמוך" הוא הכלל הגדול בתורה. זהו הטוב שאדם יכול "לתת" לבורא.
תוכניות קודמות:
חיים חדשים 734 – מדוע מברכים
חיים חדשים 733 – תיקון ליל שבועות
חיים חדשים 732 – לוחות הברית