דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / חיים חדשים 705 – בית כנסת

חיים חדשים 705 – בית כנסת

בית כנסת במהותו הפנימית, הוא מקום שבו אנשים מתחברים ומבקשים כוח לאהוב זה את זה. היום, היחס אל בית הכנסת  רחוק מאוד מהיחס למקום שבית הכנסת אמור לייצג. (ד"ר מיכאל לייטמן בשיחה עם אורן לוי וטל מנדלבאום בן-משה)

תוכנית הטלוויזיה "חיים חדשים" בנושא "תרבות יהודית: בית כנסת".

לצפייה/האזנה: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

להורדת התוכנית: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

תקציר השיחה:

בית כנסת במהותו הפנימית, הוא מקום שבו אנשים מתחברים ומבקשים כוח לאהוב זה את זה. היום, היחס אל בית הכנסת רחוק מאוד מהיחס למקום שבית הכנסת אמור לייצג. כשאברהם ושרה כינסו אנשים באוהליהם, הם לימדו אותם להתחבר ולגלות את הכוח העליון בחיבור ביניהם. עם חורבן בית המקדש, התרחקנו מהכוח העליון, מאהבת הזולת, ובתי הכנסת הפכו להיות פורמליים וטקסיים.

לצערנו, אין היום חום ואהבה בבית הכנסת, לכן אנשים אינם נמשכים אליו, הם רוצים רק להתפלל מהר כדי לחזור הביתה. אין בבית הכנסת נשמה, אין רוח חיים, זה מצב שנקרא “גלות”. בכדי לצאת מהגלות הזו אנו זקוקים לכוח המשיח, הכוח שיכול למשוך אותנו מתוך הגלות, מהפירוד בינינו אל החיבור, אל גילוי הנשמה. בית המקדש וארון הברית, ובימינו בית הכנסת וארון הקודש, הם סמלים לשורשים רוחניים. אין קודש באבנים אם אין קודש בלב, וקדושה זו אהבה. עלינו להתפלל שתחזור האהבה בינינו.

גם מניין, תפילה, קריאה בתורה וכו', אלה סמלים לאופן החיבור הנכון שבו מתגלה הבורא. בכל הטקסים שעושים היום בבתי כנסת אין זכר למהות הפנימית הרוחנית. אפשר להתרגש מהטקסים הללו באופן פסיכולוגי, אבל זה עדיין לא תיקון הלב הדרוש. בבית הכנסת כל הלבבות אמורים להתמוסס ללב אחד שבו מתגלה כוח האהבה, והתורה האמיתית היא הכוח שיכול לחבר בין הלבבות למרות היצר הרע שמתגלה. מניין, עשיריית אנשים שמגיעים לבית הכנסת ורוצים להתחבר, יכולים לגלות ביניהם את הבורא, את כוח האהבה. גילוי כוח האהבה בעולם הוא מטרת ההתפתחות הכללית, ככתוב "כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים".

תוכניות קודמות:
חיים חדשים 704 – מיניות רוחנית
חיים חדשים 702 – מגילת אסתר בימינו
חיים חדשים 701 – הסוד שבמגילת אסתר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest