דף הבית / משפחה / חיים חדשים 685 – התמודדות עם ביקורת במשפחה

חיים חדשים 685 – התמודדות עם ביקורת במשפחה

האגו שלנו שגדל, גורם לנו להעביר ביקורת אפילו על ילדינו, ולדרוש  מהילדים לממש את מה שלא מימשנו. אלא שהביקורת צריכה להיות מינימלית, ששומרת על הגבולות שהגדרנו בתקנון המשפחתי שלנו… (הרב ד"ר מיכאל לייטמן בשיחה עם אורן לוי וניצה מזוז)

תוכנית הטלוויזיה "חיים חדשים" בנושא "התמודדות עם ביקורת במשפחה".

לצפייה/האזנה: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

להורדת התוכנית: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

תקציר השיחה:

האגו שלנו שגדל, גורם לנו להעביר ביקורת אפילו על ילדינו, ולדרוש  מהילדים לממש את מה שלא מימשנו. אלא שהביקורת צריכה להיות מינימלית, ששומרת על הגבולות שהגדרנו בתקנון המשפחתי שלנו,  והילד צריך ללמוד איך להפעיל בעצמו את חוש הביקורת שלו בצורה נכונה כדי לשמור על מסגרת המשפחה.  אם הוא לא יבקר את עצמו ויתנגש בחוקים המקובלים במשפחה, אז אנחנו ההורים נבקר אותו בעדינות, במטרה לספק לו כלים להיות בביקורת עצמית. ילד צריך לדעת שיש לו משפחה לכל החיים, ושאם יפעל בניגוד לכללים המקובלים במשפחה, הוא יאבד את היחס הטוב אליו. הכלל החשוב ביותר הוא להיות מחובר למשפחה, זהו הערך העליון, ואם יתנהג באופן שאינו מקובל במשפחה, יאבד את הקשר והביטחון, וזה יחזיר אותו לפסים נכונים.

מצד הטבע, המשפחה היא התא הבסיסי, ואסור לנו להרוס אותו. ההורים מולידים חיים חדשים, ובגירושין הם הורסים לילדים את היחס הטוב למשפחה.  דרושה לנו הכנה כדי לדעת איך להעביר ביקורת זה על זה מתוך אהבה, שתתקבל ברוח טובה. לדוגמה, כיצד ננהג עם ילד שלא לומד למבחן: נביע ציפייה משפחתית שיצליח, נסייע לו ללמוד ואפשר גם שנבטיח לו פרס. לשם כך עלינו לבנות בהדרגה את התקנון המשפחתי: על כל אחד להצהיר כיצד הוא תורם למשפחה, והמשפחה תביע את הערכתה ותודה לכל אחד על תרומתו, מדי יום ובזמנים קבועים, גם אם זה נעשה באופן מלאכותי ומאולץ; חשוב לפתוח בכל יום דף חדש מבלי להזכיר את ארועי יום האתמול; אפשר לתת נשיקה כשנפגשים וכו'. כך קובעים עקרונות, הסכמות, הרגלים ונותנים דוגמאות, כי דוגמה אישית משפיעה הכי טוב, יותר ממילים.

אם יש לי ביקורת, עלי להתאפק, ורק לגשת אליו בעדינות ולשאול: "האם עשית זאת בכוונה?", אני לא מביע בזאת את היחס שלי למעשיו, אלא מברר ביחד עם הילד את היחס שלו למעשיו ואת כוונותיו, עוזר לו לברר מה הוא עשה, למה הוא התכוון, באהבה, וכך מלמד אותו איך לבקר את עצמו.

תוכניות קודמות:
חיים חדשים 684 – הצורך לבקר את האחר
חיים חדשים 683 – בין בשר לחלב
חיים חדשים 682 – מהי כשרות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest