דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חיים במהירות התקדמות החמור

חיים במהירות התקדמות החמור

שאלה: למה בעולם המודרני הזמן רץ כל כך מהר? ובכלל, עם הגיל הזמן רץ יותר ויותר – לא מספיקים לשים לב, והשבוע כבר עבר?

תשובתי: תחושת הזמן זו תופעה פסיכולוגית נטו. מכיוון שאנחנו חיים בעולם של מהירויות גבוהות ושינויים תכופים, נראה לנו שהזמן רץ ונגמר מהר. הבעיה היא לא בזמן עצמו ובצורות כלשהן של מה שקורה, אלא בכך שהרצון לקבל שלנו עובר שינויים מהירים מאוד בתוכו.

הרצון כל הזמן משתנה בהתאם לתוכנית הפנימית שלו, ולכן האדם מרגיש שכאילו הכול משתנה סביבו. לכן נראה לו שהזמן רץ. אך האמת, שום דבר לא רץ מבחוץ, אלא הרצון עצמו תופס תאוצה חזקה.

הרי אנחנו עוברים התפתחות רגשית ברצון ליהנות שלנו כדי להגיע למימוש הסופי שלו, לתפיסה נכונה של מי אנחנו ומה הוא הרצון הזה. אנחנו נגלה בתוך הרצון מציאות עליונה שנמצאת מעליו.

כלומר, זמן, הוא אוסף התרשמויות שמשתנות בתוך הרצון ליהנות שלנו ומעצבות את תחושת הזמן בשבילנו – זמן רץ או זמן שלא עובר: עבר, הווה ועתיד. אולם, זמן כשלעצמו, אינו קיים. מושג הזמן מתהווה כתוצאה מהשינויים המתרחשים בתוך הרצון שלנו.

במידת התפתחותנו מתעוררים בנו יותר ויותר רצונות ליהנות ממשהו חדש והרצונות הללו יותר ויותר חזקים ומשתנים במהירות גדלה ולכן הזמן "טס" יותר ויותר מהר.

אם להשוות את החיים שלנו עם ימי הביניים לפני 500- 1000 שנה, ייראה לנו שאז החיים כמעט לא זזו. דבר לא השתנה מהבוקר עד הערב, וכך עבר יום אחרי יום, שבוע אחרי שבוע, חודש אחרי חודש. אם להשוות את החיים של האדם המודרני שחי 70- 80 שנה והחיים בימי הביניים כאשר חיו 30- 35 שנה, אז 30 השנה בימי הביניים ייראו ארוכים יותר מ- 80 שנה בימינו.

הרי בימי הביניים הכול זז מאוד לאט, כמעט ללא שינויים. כל החיים עברו במהירות תנועת הסוס או החמור, ואילו אצלנו זה בקצב של טיל או מטוס סילון. לכן החיים שלנו מלאים בשלל תופעות והזמן רץ יחסית מהר.

יתר על כן, השתנתה התפיסה שלנו. לפני 300 שנה, בכדי לנסוע אליך למרחק 100 ק"מ ממני, היה עליי לתכנן את הנסיעה זמן רב – לחשוב איפה אעצור לישון בלילה, במה אאכיל את החמור שלי, מה אוכל בעצמי, איך אגיע ואיך אחזור. תחושת החיים וציר הזמן היו שונים לגמרי. הפסיכולוגיה האנושית, תפיסת הזמן, התנועה, המקום והחיים – הכול היה שונה.

האדם אז לא הרגיש את הזמן כמונו. הוא מדד את הזמן ביחס לחמור שלו שהיה קובע את המהירות. לעומת זאת, בימינו אנחנו מודדים את הזמן לפי שעון אטומי שסופר מיליוניות השנייה.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 352, 17.04.2014

ידיעות קודמות בנושא:
מה זה זמן?
הזמן הוא פונקציה של התפיסה
זמן דחוס לנקודה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest