דף הבית / אקטואליה / חידוש באיחוד האמירויות הערביות: אפשר לקרוא בזמן העבודה

חידוש באיחוד האמירויות הערביות: אפשר לקרוא בזמן העבודה

ידיעה: המגזין "ארביאן ביזנס" דיווח על חוק שהתקבל באיחוד האמירויות הערביות, שמאפשר לפועלים ולעובדים לקרוא בזמן העבודה מפני שזה יגדיל את התפוקה וגם כדי להיות דוגמה למדינה המתקדמת והנאורה ביותר באזור. שליט דובאי אמר בין היתר: "מטרתנו להפוך את הקריאה להרגל יומיומי המושרש בחיי אנשינו".

התייחסותי: ההתפתחויות בעולם ההיי-טק והדת מחייבים את האנשים לקרוא, ולכן מעוררים את התעניינות הדור בקריאה. גם ספרות ומוזיקה, אלה מדדים להתפתחות האגואיסטית של החברה מאחר והם נוצרים על ידי האגו הטהור. לדעתי זה יישאר כמנת חלקן של קבוצות מסויימות ולא יותר מכך, כי בסופו של דבר, אנחנו מגיעים לסיום ההתפתחות האגואיסטית. אני סבור שיצירות מוזיקליות גדולות, אופרות במיוחד וכן יצירות מופת ספרותיות יישארו, מפני שהן מביעות את עומק הרגש האנושי, על אף שהן ביטויים של האגואיזם. הרומנים הקלאסיים מתארים שלב בהתפתחות האנושות ולכן יישארו כחלק מהתרבות שלה.

שאלה: איזו ספרות יעדיפו לקרוא להערכתך בעשורים הבאים?

תשובתי: ספרי הדרכה להפעלת תוכניות מחשב וזה הכול.

שאלה: האם יפסיקו לקרוא רומנים על אהבה?

תשובתי: כבר חלה ירידה בקריאת רומנים, הסיבה לכך היא פער הדורות הגדול מאוד. כדי לשמור על קשר עם הצעירים, על הזקנים להתקרב ולא לצפות להיפך. למשל, כשהנכד שלי משחק במשחקי מחשב אני משתדל לשחק יחד איתו, ואם אני מציע לקרוא לו ספר, הוא מסרב: " סבא, תעזוב אותי". אין לנו ברירה אלא ללכת לקראת הדור שמעורר אותנו.

שאלה: מה לגבי ספרות שעוסקת במשמעות החיים. האם אנשים ימשיכו להימשך  אליה?

תשובתי: כן אך היא תהיה אחרת. משמעות החיים שעליה מדברת חכמת הקבלה, היא למעלה מהזמן, ולכן גם הניסוח שלה צריך להיות מוצג לאנשים בשפה מודרנית. אם ניקח למשל, את האוסף הפילוסופי של כתבי הרמב"ם, הדיאלוגים של הרמח"ל, כתביו הפואטיים של הרב קוק, הכתבים בסגנונו המדעי של בעל הסולם, או כתביו הרגשיים של הרב"ש, בזמנינו כל הכתבים הללו הם קשים לתפיסה.

הערה: את כתבי בעל הסולם והרב"ש אתה מפשט עבורנו.

התייחסותי: כתבי בעל הסולם והרב"ש עדיין קריאים, ואילו אלה של הרמח"ל והאר"י, כבר לא ניתנים להבנה בדורנו. חכמת הקבלה תשוכתב לסגנון קל יותר לתפיסה בעתיד, אך זו כבר לא תהיה מנת חלקי. זה חייב להיעשות למען כל האנושות עוד בימינו, לא רק עבור אלה הנמשכים למטרת הבריאה, אלא עבור כל בני האדם, כדי שיבינו את כתבי המקובלים הגדולים, המספרים על המערכת העליונה של הטבע, הכוללת שיטה ומדע, וכולם חייבים להתקדם לעברה. אני מקווה שבקרב תלמידי יתגלו כישרונות כאלה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 2.11.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest