דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חובה ללכת אחרי המנהיג

חובה ללכת אחרי המנהיג

בעל הסולם, מאמר "החרות": "לחיי החברה החוק: אחרי רבים להטות. הרי לעיניך, שבענינים רוחניים, מתהפך זכות הרבים – לחובתם. ויוצא החוק: אחרי היחיד להטות. כלומר היחיד המפותח. כי דבר גלוי הוא לכל אדם, אשר המפותחים והמשכילים, הם תמיד מיעוט קטן מאד בתוך כל החברה. ונמצא כל הצלחת החברה ואושרה הרוחני – צרורה וחתומה בידי המיעוט."

החוק הזה נובע מתוך ה"הוי"ה הראשונה", שעליה נאמר: "אני הוי"ה לא שניתי", מתוך ארבע בחינות של "אור ישר", תוכנית ההתפתחות של הרצון בהשפעת האור, החוק היחיד שפועל במציאות וקובע את כל צורותיה. הכול מתחלק לארבע בחינות, והשורש שהוא ה"כתר", היסוד, המקור.

כך גם החברה האנושית מתחלקת לדרגות: דומם, צומח, חי ומדבר. דרגת ה"מדבר" באנושות היא המפותחת מכולן, לכן היא נמצאת במיעוט, מפני שבכל דרגה חדשה של הוי"ה הכמות מתחלפת כל פעם באיכות.

ביקום קיימת כמות אין סופית של חומר דומם יחסית לחומר הצומח, שנראה לעומתו כמו טיפה בים. אבל עולם החי הוא מיעוט לעומת הצומח, והמדבר הוא מיעוט לעומת עולם החי.

בעל הסולם מסביר, שכל דרגת הדומם שווה ליחידה אחת של הצומח, וכל הצומח שווה ליחידה אחת של החי, וכל דרגת החי שוות ערך למְדבר אחד. הכמות הופכת לאיכות. כל דרגת הדומם חייבת להתפתח עד לדרגה כזו, שבסופו של דבר, הופכת לצומח אחד, וכל דרגת הצומח חייבת להתפתח כך כדי שמתוכה יצא חי אחד, וכל דרגת החי צריכה להתפתח עד שיצא מתוכה מדבר אחד.

אם אנחנו רוצים להתקדם, אז עלינו לעלות לדרגה יותר גבוהה, ולכן, כולנו חייבים להידבק למישהו שנמצא בדרגה יותר גבוהה.

כך זה פועל כלפי האנושות וגם כלפי כל אדם שכולל בתוכו את כל העולם. האדם צריך לקבץ את כל התכונות בדרגות הדומם, הצומח והחי לפירמידה, כדי שבסופו של דבר הם ידבקו לבחינת ה"מדבר" שבו ויכניעו את עצמם כלפי דרגת ה"מדבר". דרגת ה"מדבר" באדם היא ההשתוקקות לדבקות עם הבורא. אם הוא יארגן את עצמו כך, אז הוא לא יתפזר לכל הכיוונים אלא יחסוך זמן ויעבור מדרך התפתחות טבעית להתפתחות בעזרת האור, "מבעיתו לאחישנה".

בתוך האדם הכול צריך להיות מאורגן בצורה כזאת, וגם בחברה קטנה או גדולה צריכה להיות אותה המגמה. אם החברה בנויה בצורה כזאת, אז היא תחסוך לעצמה המון זמן וייסורים רבים.

אם אנחנו רוצים להתקדם בדרך הרוחנית, אז אנחנו חייבים להתחבר ל"יחיד מפותח" שמראה לנו את דרכנו. אנחנו, שנמצאים במדרגה התחתונה, חייבים לקבל את דעתו ב"אמונה למעלה מדעתנו", שנובעת מתוך דרגה יותר עליונה וצריכים לפעול בהתאם.

כלומר, אנחנו מתקדמים בעזרת ראשו. בעל הסולם כותב בהסתמך על דבריו של הרמב"ם "אם יש לצאן רועה צאן…", אם למאות אלפי אנשים יש מנהיג אחד שמכיר את הדרך, אז ללא ספק, כל היתר יגיעו לאותה המטרה, אף על פי שבעצמם אינם יכולים לראות את הדרך או את המטרה. כל זה נובע מתוך הוי"ה ראשונה, שכבר שם כך מסודר היחס בין הכמות לאיכות.

מתוך ההכנה לשיעור, 09.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
מגיעים יחד לתיקון
לבהמה – את ההכרחיות, לאדם – את מה שמספיק לו
אחרי יחיד להטות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest