דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / זמן = תנועה = מקום

זמן = תנועה = מקום

תלמוד עשר הספירות, כרך ג', חלק ח', שאלה מספר ל"ו: ""מקום": הזמן והתנועה והמקום עניינם אחד כמעט, שהם יחסים של שינוי והתחדשות הצורה. אלא כשמדובר הוא בסדרי השתלשלות המדרגות, נבחנים השינויים בשם מקומות. וכשהמדובר הוא מבחינת סבה ומסובב, נבחנים "בסדרי הזמן"".

מדוע "זמן, תנועה ומקום, הם למעשׂה מושׂג אחד"? – מאחר ואלו הם שינויים המתרחשים ברצונות/בכלים שלנו. הרצון ליהנות שלנו נתון לשינויים. מדוע אני חושב ומרגיש שינוי אחד כזרימת זמן, ושינוי אחר כשינוי מקום, תנועה? מדוע אני תופס את כל המתרחש כשינויים בזמן, תנועה ומקום? האם תנועה זה לא מקום? כי אם אני משנה מקום, זה אומר שאני נמצא בתנועה. אך אומרים לי: "לא, זו קטגוריה שונה לגמרי". אך כל הקטגוריות הן שינויים המתרחשים ברצון ליהנות. ביחס לֵמָה? – רק ביחס לתכונת ההשפעה האופיינית לו, מידת ההתכללות שלו בבינה.

המלכות יכולה להתכלל בבינה בשלוש צורות שנקראות "זמן, תנועה, מקום", ונותנות למלכות הרגשה שונה. איזו? כשמדובר על סדר ירידת המדרגות, כלומר על שינויי מצבים עוקבים, אז זה נקרא שינוי "מקום", כשמתחלפת המדרגה, המצב הפנימי. וכשמדובר על סיבה ומסובב, מה בא קודם ומה אחר כך, כלומר משתנים לא המקומות עצמם, אלא הסדר שלהם, אז זה נקרא "סדר הזמן". אם מדובר על איזה מצב היה בכל מקום, זה נקרא "מקום".

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 16.12.2010

ידיעות קודמות בנושא:
לוח שנה רוחני
זמן, תנועה ומקום – אין!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest