דף הבית / המשבר ופתרונו / התפשטות הפשיזם בעולם ותיקונו

התפשטות הפשיזם בעולם ותיקונו

דעה: תופעת האלימות בסרטים האמריקאיים במהלך שישים השנים האחרונות גדלה פי ארבעה, במיוחד בקרב הסרטים המיועדים "לילדים בגיל 13 ומטה". האתגר עבור אופקי ההתקדמות של המוסר האנושי היה הפשיזם, שהוצג לעיתים קרובות ככישלון תרבות אי-רציונלי, החשכת התודעה של העמים ומשטר מלאכותי.

אך הבעיות שהולידו את הפשיזם אינן פתורות, ומסוף שנות ה- 70 החל גל חדש של התפתחות המשטר הפשיסטי. בהתחלה הוא התפשט דרך תחום הסמלים: הפצת צלבי קרס וסמלים פשיסטיים אחרים דרך הקולנוע, יצירת פולחן האלימות ושימוש שכיח בו.

האידיאלים הפציפיסטיים (נגד אלימות) הקודמים של שנות ה- 60 נעזבו. במקומם נוצר האידיאל של הלוחם המנצח. "סופרמן" אינו שונה מהמנצח הבלונדיני מהתעמולה של הרייך השלישי. והדמויות החלו להיקלט מגיל צעיר.

במקום גיבורי האגדות העממיות המגדירות את כוח הטוב, בא הגיבור הרע של משחקי המחשב. התרבות החדשה של המשחק מרגילה לרעיון, שלהרוג לא רק מותר, אלא הכרחי בדרך להשגת המטרה.

האכזריות התגלתה בתרבויות שונות, אך אלימות המבוססת על עליונות אנתרופולוגית (תרבותית) היא תכונה האופיינית לתודעה הפשיסטית. ההריגה במשחק המחשב אינה נחשבת בכלל להרג האדם.

אולי החדרת הדמויות של הגיבור הרוצח אינה יוצאת מעבר לתחום הווירטואלי? אולי כאשר האדם הורג במשחק המחשב, הוא מוציא בכך את המטען התוקפני שאינו מושלך על האנשים שמסביב? הסטטיסטיקה אומרת דבר הפוך: בשנת 1974, מתוך אוכלוסייה המונה 100,000 אנשים, היו בעולם פחות משלושה מקרי רצח מכוונים, ואילו משנות ה- 80 השתנתה המגמה לכיוון העלייה, ולקראת שנת 1993 היו כבר ארבעה מקרי רצח, והיום – שבעה מקרי רצח מתוך אוכלוסייה המונה 100,000 איש.

ההגמוניה (שלטון מוחלט) התרבותית קודמת להגמוניה הפוליטית. תרבות ההמונים כבר מתפתחת בכיוון הפשיסטי במידה רבה. מה הלאה?

התייחסותי: הלאה יבוא הפשיזם שמפניו הזהירה חכמת הקבלה עוד בתחילת המאה ה- 20, לפני שנולד הפשיזם הגרמני. גם חכמת הקבלה טוענת שישנן לפנינו רק שתי דרכים האפשריות להתפתחות האנושות: דרך הייסורים – משטרים פשיסטיים עם התקרבות מהירה של מלחמות עולם גרעיניות שלישית ורביעית, או שישנה דרך של חינוך מחדש הכרתי – על ידי החינוך האינטגרלי של כל האנושות.

ידיעות קודמות בנושא:
האכזריות של הנוער בארה"ב צוברת תאוצה
חינוך או נאציזם?
הסכנה עוד לא חלפה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest