דף הבית / אהבה / התורה היא מדריך לאהבה

התורה היא מדריך לאהבה

התורה הייתה קיימת במשך אלפי שנים, ואנחנו צריכים להבין מה היא מייצגת. בעצם, ישנו בעולם שלנו אמצעי שבעזרתו ניתן להשיג את מטרת הבריאה. אבל מהי מטרת הבריאה? בואו נברר את זה.

ישנו לפניי יקום, כוכבים, שמש, ירח. מתחת לרגליי כדור הארץ ועליו כל הטבע הדומם, הצומח, החי והאנשים. כל זה קיים. למה זה קיים? מאיפה זה בא? בשביל מה? לשם איזו מטרה?

את כל זה התורה מסבירה לי. היא מיועדת ליידע אותי למה ועבור מה אני חיי, מהן הסיבות לקיומי ומה התוצאה, לאן אני הולך. בקיצור, התורה יכולה ללמד אותי על הכול בלי להשאיר שום חלל או מקום ריק.

אז כיצד לרכוש את הידע הזה? כיצד לחדור לתוך החכמה העצומה והמופלאה הזאת שנמצאת מעל המציאות שלנו ומתפשטת לעולמות רוחניים?

אפשר להגיע לזה באמצעות כלל מוגדר שנראה לי מאוד רחוק מהטבע ומהחוקים שלו, כגון: פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, זואולוגיה ותחומים אחרים של מדעי הטבע. במקום להביא עובדות מדעיות, אומרים לי: "ואהבת לרעך כמוך".

זה בכלל לא ברור לי. תנו לי נוסחאות מדויקות! אהבה היא מושג פשטני. אף אדם אינו יודע מה לעשות איתו, כל אחד מושך אותו לכיוון שלו איך שבא לו ו"מגלגל" אותו מקצה אחד ולקצה השני. בסופו של דבר, אנחנו לא מעניקים לתכונה הזאת שום רצינות, יציבות, עוצמה אמיתית.

אולם, אם האדם עובר ייסורים, זה רציני, את זה אנחנו מבינים. ואילו האהבה היא בעינינו חסרת כל עוצמה, חסרת בירור, היא אינה טמונה ביסוד העולם. ולכן מאוד קשה לנו להפנים את המושג הזה שנקרא "כלל גדול בתורה". אנחנו לא יכולים להתייחס אליו ברצינות.

אבל במציאות, גישה שעוברת דרך אהבה היא בעלת משקל גדול ביותר ואינה ניתנת להריסה. זהו "כלל ברזל" שאי אפשר לסטות ממנו, הוא דורש מאיתנו לעבור דרך כל הצמצומים, כל האיומים, דרך הכול על מנת שנשיג את אותו המושג "ואהבת לרעך כמוך". דווקא באמצעות ההשגה של תכונת האהבה אנחנו חוקרים את העולם כולו, מבינים אותו, משיגים את כל המציאות.

ובכן, אהבה אמיתית היא שונה ממה שאנחנו מתארים לעצמנו, אך יש לנו בעיה עם כך שנתייחס למושג הזה בשיא הרצינות ונתחיל לממש אותו.

פעם, לפני הרבה שנים, נכחתי בלוויה של זוג צעיר שנהרג בתאונה ממש לפני החתונה. תוך כדי אמירת קדיש הרב הראשי של העיר, אדם שהבין בחכמת הקבלה, אז אמר עם דמעות בעיניים, שמה שחסר לנו זו אהבה, שרק בזכותה נוכל לתקן את כל הפשעים והפגמים.

אז לא הבנתי אותו וחשבתי שכנראה כך נהוג להגיד בדברי הספד. ורק יותר מאוחר, אחרי שלמדתי זמן מה, הבנתי למה הוא התכוון. אך כל שאר האנשים התייחסו לדבריו כמו שאני התייחסתי בהתחלה, למרות שהיו שם הרבה אנשים רוחניים…

מתוך שיעור על מאמר "מתן תורה", 16.05.2014

ידיעות קודמות בנושא:
כלל עם 612 פירושים
אהבה כחוק הטבע
ללמוד לעבוד עם האגו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest