דף הבית / חינוך, ילדים / התועלת העצומה של הסיורים

התועלת העצומה של הסיורים

שאלה: אילו חלקים נוספים נכללים בקורס החינוך האינטגרלי?

תשובתי: הדבר העיקרי בלימודים שלנו הוא המימוש התיאורטי והמעשי של האינטגרציה בין כל בני האדם, ללא תלות בגיל ובמין: גברים, נשים וילדים.

הלימודים, האימונים הפסיכולוגיים, ההפעלות בקבוצות גדולות וקטנות, היצירה של כלי התקשורת החדשים שיחנכו את האדם ולא יעוותו אותו – זהו בעצם הקורס המעשי והחשוב ביותר.

בקורסים הקודמים שעליהם דיברנו יש גם לימודים מעשיים, שאותם מעביר פסיכולוג. אך אלה הם הקורסים העיקריים.

בחינוך הילדים אנחנו מקדישים תשומת לב רבה לסיורים בבתי חרושת, בפלנטריום, במפעלים שונים. אנחנו מראים להם את עולם החקלאות, את עולם החי, כדי להראות לילד כיצד הטבע מתקיים, באיזו צורה, מדוע דרגות הדומם, הצומח והחי של הטבע נמצאות בדיוק בכזאת התפתחות ובכאלה יחסים ביניהם.

מדובר בסרטים לימודיים, סיורים ליער, לאגם וכדומה, עם הסברים, עם מסקנות מדויקות על האינטגרציה, על פעילות הגומלין של הטבע.

לאחר מכן מגיע לימוד החברה האנושית: כיצד היא התפתחה מהחלק החי של הטבע, יצאה מהמערות, ירדה מהעצים, ומה היא השיגה בהתפתחותה – מה בנינו לעצמנו במקום המערות, איזה מפעלים בנינו לעצמנו במקום לרדוף אחרי ממותות, כיצד נוצרו הקשר ההדדי העזרה ההדדית והתמיכה ההדדית. כיצד בנויים המוסדות הרפואיים, הפיננסיים, התעשייתיים והמחקריים. כיצד מתבצעים היבוא והיצוא וכיצד ממומש הקשר ההדדי של כל האנושות דרך כל המערכות הללו. וכמובן, לימוד היקום.

כשאנחנו לומדים את החיים ואת העולם, אנחנו עורכים סיורים רציניים מאוד, והם לא מיועדים רק לילדים. אנחנו רואים עד כמה הסיורים מרחיבים את דעתם של הילדים והופכים אותם לבוגרים, למבינים. לאחר הסיורים אנחנו מבקשים מהילדים לספר: היכן הייתם, מה ראיתם, מדוע זה כך או אחרת.

לאחר מכן אנחנו עורכים על כך דיון. כל זה מסייע לקליטה הטובה של החומר. סיור כזה יכול להיות לא יותר מפעם בשבוע, כיוון שלאחר מכן אנחנו דנים עליו, כותבים עליו חיבור וכן הלאה.

ואותו הדבר גם בנוגע למבוגרים. הרי הם חושבים שהלחמניות "גדלות על העצים". הם לא מכירים את התעשייה, לא מתארים לעצמם מה האנושות עושה לעצמם. גם הסיורים למבוגרים מחנכים לאינטגרליות ולתלות הדדית. ההבנה שאתה קיים בזכות כל העולם שעובד בשבילך חשובה מאוד מנקודת המבט של החינוך, של התמיכה הפסיכולוגית, של הרגשת שיתוף הפעולה.

אם אנחנו מגישים את זה לאדם בצורה כזאת, הוא מתחיל להסתכל על הכול אחרת.

הדבר החשוב ביותר הוא שכתוצאה מהסיורים הללו אנחנו עורכים שיעורים מיוחדים: האם אנחנו זקוקים גם לתעשייה כזאת? האם היא לא מיותרת עבורנו? אולי היינו יכולים להסתדר בלעדיה, לא כדי לפגוע בעצמנו, אלא פשוט מפני שאנחנו לא מרגישים בה צורך וההיעדרות שלה אינה מפריעה לנו.

וכך, בהדרגה, אנחנו מובילים את האדם לכך שהוא יותר ויותר מפנה את תשומת ליבו לעולם הפנימי ולא לעולם החיצוני.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 12.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לחזור לספסל הלימודים
חבילת מידע על החברה העתידית
קורס בחינוך הרמוני

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest