דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / השנאה היא ההכנה לקבלת התורה

השנאה היא ההכנה לקבלת התורה

שאלה: מדוע מתעוררת השנאה בין החברים בקבוצה?

תשובתי: בהתחלה, כשאתה מגיע לקבוצה, אתה לא חש שנאה כלפי אף אחד. אתה מקנא בהתקדמות שלהם: אלו אנשים שכבר מבינים הכול, לומדים כל כך הרבה זמן, מדברים על כאלה דברים שמעולם לא שמעת. כל כך חכמים. אתה מכבד אותם, ונראה לך שאתה אפילו אוהב אותם.

לאחר מכן אתה מתחיל ללכת לקבוצה הזאת, ובהדרגה, אתה לפתע מגלה באנשים האלה יותר ויותר חסרונות. אתה מתייחס אליהם יותר ויותר בזלזול.

במקומות אחרים, למשל בעבודה, אנשים אינם מבקרים כל כך זה את זה, אלא מתרגלים לכך שלכל אחד יש אופי משלו, כפי שזה קורה בדרך כלל בחיים. אני לא שונא אותם ולא דוחה אותם בגלל זה. אך בקבוצת מקובלים פשוט בוערת אש השנאה.

חכמת הקבלה מסבירה לנו שהתפתחות התכונה הזאת של שנאה דווקא בין החברים שלומדים יחד בקבוצה – היא סימן להתקדמות רוחנית (!). הרי בסופו של דבר אנחנו צריכים לגלות את התכונות הטבעיות המקוריות שלנו. ואם אתה מגלה אותן עכשיו, אז אין ספק שהן היו קיימות בך גם קודם לכן. רק שלא ידעת מה מסתתר בתוכך, ועכשיו זה יצא החוצה!

זאת לא איזושהי תכונה חדשה. בטוח שהשנאה הזאת, הזלזול הזה, כל האגואיזם הזה – כבר היו קיימים בכך, ורק עכשיו הם מתגלים. לכן אנחנו צריכים לשמוח על השנאה שהתגלתה בנו היום.

יחד עם ההרגשה הלא נעימה, הדחייה והבוז, אני במקביל לכך צופה על עצמי מהצד, כמו חוקר אובייקטיבי, ובודק מה קורה בתוכי. אני מבין שהגעתי לשנאה ואני לא יכול לסבול אותם.

אני צריך להשתדל רק לראות את עצמי מהצד. ואת זה משיגים על ידי העבודה בקבוצה וקריאת המאמרים. כמו פסיכולוג טוב שבודק את עצמו: "איך אני חושב, איך אני מרגיש…" ומסיק מסקנות על עצמו. כך אני מביט על עצמי מלמעלה וחוקר את כל מה שיש בתוכי.

ואז אני רואה שאני באמת שונא את החברים… על זה כתוב במאמרים. ואם אהיה חוקר אובייקטיבי אני אבין שכל זה כתוב עליי: על השנאה, על הר סיני (הר השנאה), על כל מה שקורה בין בני יעקב ובמצרים. כל התורה נכתבה כך – מדובר על גילוי השנאה ובניית האהבה מעליה.

אני כבר מבין שזאת הכנה טובה. זוהי ההכנה לקבלת התורה. הרי כתוב: "בראתי יצר רע ובראתי לו תורה תבלין". כל עוד לא התגלתה בי השנאה, הר סיני – אין לי מה לעשות.

אני לא אתעורר לפני שאעבור דרך מצרים ואראה שאני משועבד לאגואיזם שלי, לרצון לקבל, שחונק אותי ועוד מעט פשוט יגמור אותי. עוד מעט לא יישאר לי דבר מהחיים הללו. אפילו לא הרווח האגואיסטי. לכן אני מתחיל לשנוא את האגואיזם שלי ואינני יודע מה לעשות איתו. ואז אני מקבל החלטה להשתנות איכשהו. אני כבר קורא לתכונה הזאת "היצר הרע". כי היא הרי מפרידה אותי מהטוב.

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 04.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
למה שמים לנו רגל מלמעלה
לעלות במהירות האור
לחצות את ים סוף

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest