השלישי לא ניתן

Laitman_2010-12-12_9500.jpg

בעל הסולם, הקדמה לתלמוד עשר הספירות, אות ק"כ: "הנה אחר זה, אם רק מוסיף מצוה אחת, דהינו מצות אהבה, נבחן שהוא רובו זכאי, ומכריע הכל לכף זכות. כלומר, שהכף של העבירות, נהפכת גם כן לזכויות.

הרי, שאפילו יש בידו כף מלאה של עוונות וזדונות, נהפכים כולם לזכויות. ודומה ודאי, למי שלא חטא מעולם, ונחשב לצדיק גמור. וזש"א, שהעולם וכן היחיד נידון אחר רובו".

במדרגות הסולם הרוחני אנחנו דנים את עצמנו ואת האחרים לפי המצב הנוכחי ולא לפי מה שהיה או מה שיהיה. נאמר: "אין צדיק בארץ, אשר עשה טוב ולא יחטא". איך הוא יכול להפוך להיות צדיק אם לא תיקן בתוכו את תכונותיו האגואיסטיות? כולם מתחילים את הדרך הרוחנית מהשבירה שהוכנה עבורנו מראש.

ולכן הכול תלוי רק באיזו מדרגה של הסולם האדם נמצא. כלומר, אנחנו מעריכים את המדרגה הזאת לא לפי מידה מוחלטת אלא יחסית, האם האדם קיבל כאן הזדמנויות וכיצד התייחס אליהן. למעשה, אני אף פעם לא יכול לשפוט אדם אחר, משום שטרם הגעתי למקומו. העניין הוא לא באיזה שלב הוא נמצא עכשיו, אלא דווקא אילו הזדמנויות הוא קיבל וכיצד מימש אותן. ואת זה אף אחד אינו יודע חוץ מהאדם עצמו.

בכללות, המצב הוא כזה, כל אחד מביא תועלת או נזק לכל הכלי הכללי. כי הרי אנחנו נמצאים במערכת אינטגרלית, ואפילו אם אדם אחד חסר במקום שלו, או חסרה הפעולה שלו, היא כבר אינה פועלת. הפגם הזה מספיק כדי למנוע את החיבור במערכת. או שהיא מתוקנת או מקולקלת, ואילו מצבי הביניים או המצבים של "בערך" אינם קיימים עבורה.

ולכן חייבת להיות ההשתתפות של כל אחד מאיתנו בהתאם למצב שניתן לו. ולפי זה דנים את האדם, ללא פסקי דין באמצע. אותו הדבר שייך גם לאהבה ושנאה, השפעה וקבלה, זדונות ושגגות. קיימים רק שני ערכים, כמו במערכת שעליה מבוססים המחשבים, אפס או אחד. משני ה"ביטים" האלה אפשר להרכיב מה שרוצים, עד למצבים העדינים והגבוהים ביותר.

הסכימה היא פשוטה: האם מימשת את ההזדמנות שניתנה לך – כן או לא? המערכת העליונה עובדת לפי אותו החוק שעל בסיסה אנחנו בונים את המערכות הספרתיות שלנו. כי בכל מצב קיימות רק שתי אפשרויות, או שקיים "קליק", כלומר חיבור, או שהוא אינו קיים. אפילו את המצבים המורכבים ביותר אפשר לפרק למרכיבים היסודיים האלה.

האם זה אומר שהעולם הרוחני מהווה מערכת ספרתית ולא אנלוגית? לא. פשוט איננו יכולים לתפוס אותו אחרת. ומכאן נובעת שרשרת של תיקונים שמובילה צעד אחר צעד במדרגות רבות. יכולנו לחשוב, איך בכלל ניתן להתקדם לאינטגרליות בדרך ספרתית של שלבים בסולם המדרגות? אבל בכל אופן, הצעדים האלה מתחלקים לפריטים קטנים מאוד שמתחברים לתמונה של העולם שלנו. אפשר לעבוד עם האגו רק על ידי פיצולו לחלקים קטנים. אבל כאשר ישנם הרבה חלקים כאלה אז מהם מופיע האינטגרל.

דווקא באופן כזה אנחנו משתמשים בטכנולוגיה לפי התכונות של העולם שלנו. זה נובע מתוך הטבע שלנו. כאן בבירור נראית ההשפעה בין המדע הרגיל המסורתי, לבין המדע הרוחני. הם משתמשים בגישה זהה כלפי העולם הזה וכלפי העולם הרוחני.

מתוך שיעור על "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 21.03.2012

ידיעות קודמות בנושא:
להיכלל באינטגרל
להיכנס לקבוצה, בשביל האור
המתנה כהזדמנות להכיר את השולח

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest