דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / השאלה שכולם שואלים

השאלה שכולם שואלים

במאמר "גוף ונפש" בעל הסולם מסביר לנו את הבלבול האופייני לתפיסה האנושית של גוף ונפש. הנושא הזה מאוד מדאיג את האדם: "מה עם האני שלי כשאני חי כאן? מה יקרה לי אחרי המוות?", בעלי החיים אינם מודאגים מזה, אין להם מחשבות כאלה, מפני שהם לא מרגישים את הזמן מלבד מה שמתרחש בטבע, הם לא יכולים להתעלות מעליו. ואצל בני האדם, בנוסף להרגשת החיים, יש גם הרגשת הניתוק מהחיים – וכתוצאה מכך מופיעה השאלה: "מה קורה מעבר לזה? מפני שלמעשה אנחנו שייכים לעולם נצחי, ולכן, במידת מעורבותו של האדם, בהתאם לכך אנחנו שואלים שאלות. הן יכולות להיות בעוצמה שונה, אבל כל אחד שואל אותן.

כתוצאה מכך האנשים פיתחו תיאוריות ותפיסות שונות. קיימות בעולם אלפי דתות, אמונות וכולי, שאותן בעל הסולם מחלק בסך הכול למספר סוגים:

• ישנם אנשים שמאמינים שאין שום נשמה, אלא הגוף הוא מכונה, "שק" של תרכובות כימיות חדורות מטענים חשמליים.

• אנשים אחרים מניחים שבגוף יש נשמה שנכנסת לתוכו בזמן לידתו ויוצאת עם מותו.

• החלק השלישי, בלי לשלול את הנשמה, מסכימים שהגוף יכול להתקיים גם בלעדיה. מפני שאנחנו תופרים אליו חלקים שהתנתקו, שותלים בו איברים אפילו מלאכותיים, ויתכן שבעתיד נוכל בעצמנו לבנות גוף מאוסף האיברים.

בקיצור, האנשים מבולבלים ביותר. האם קיימת נשמה או לא? האם היא נמצאת בתוך הגוף או מחוץ לו? אף אחד אינו יודע זאת במובן המדעי – ובוחר או בונה לעצמו תיאוריה לפי טעמו. כמה כאלה נולדו במאה שעברה וכמה כסף זה הביא לממציאים… אבל תשובה אמיתית, מהימנה, אין לאף אחד. מפני שאף אחת מהתפיסות הללו לא מגלה על מה מדובר בה.

כאן מגיע התור של חכמת הקבלה, שבזכותה אנחנו מגלים בפועל את המציאות במלואה, את הבורא עצמו, את הנשמה – בקיצור את הכול. שום דבר לא נשאר מסתורי, או נסתר מאיתנו. לכן הקבלה נקראת "קבלת הנסתר" – היא עוסקת בנסתר והופכת אותו לגלוי. מי שרוצה – בבקשה. ברור שלשם כך צריך להשקיע מאמץ, אז "לפום צערא אגרא". כאן אתם יכולים לגלות את האמת.

אבל הגילוי הזה מותנה בשינויים הפנימיים באדם עצמו. חכמת הקבלה אינה עוסקת בפעולות חיצוניות, מנהגים, קמעות ומסתורין. בצורה פשוטה, מדויקת, ברורה ונחרצת היא דורשת מהאדם לשנות את עצמו. השאלה מאוד אכזרית: "אתה נמצא בשליטת הרצון לקבל שלך, וכל הזמן חושב ודואג רק לעצמך. "בהמה אגואיסטית" כזאת. תתחיל לחשוב על כך, לבדוק, להכיר את הרע שלך ולתקן אותו למשהו הפוך, לכוונה על מנת להשפיע. ישנו כוח מיוחד שמבצע את התיקון הזה כאשר אתה עובד בקבוצה".

כך או אחרת, המימוש צריך להיות מאוד פשוט וברור לכל אחד שרוצה לדעת על כך. אבל הבעיה היא העצלות. ולכן, בינתיים לא רבים מגלים את האמת.

מתוך חכמת הקבלה אנחנו רואים שאין נשמה שנמצאת בתוך הגוף. אלא יש כלי של נשמה, שנקרא גם "גוף הנשמה" – רצון לקבל שכולו מכוון להשפעה. הוא כלי מתוקן לנשמה, כלומר לאור שממלא אותו בהתאם לחוק השתוות הצורה, ונקרא "אור הנשמה".

בצורה כזאת אם האדם יוצר מעצמו כלי לאור, אז האור נכנס לתוכו, ואז יש לו נשמה ששייכת למדרגה זאת או אחרת, בהתאם לרצונות שהוא עובד עימם. ישנן חמש דרגות אור הנשמה: נפש, רוח, נשמה, חיה ויחידה. בסך הכול האדם צריך להגיע לנשמה הכללית הגדולה ולראות שכל זה הרכוש הרוחני שלו.

בנוגע לגשמיות, היא נעלמת, מפסיקה להתקיים. מפני שהחושים הגשמיים מדומים, הם ניתנו לאדם באופן זמני, כדי שמתוכם, מתוך תמונת המציאות, הוא יברח ויצא לעולם הרוחני.

מתוך שיעור על פי המאמר "גוף ונפש", 07.09.2012

ידיעות קודמות בנושא:
נשמה אחת לכולם
פיצוי חוסר הידע על ידי האמונה
תטעם היום את העולם הבא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest