דף הבית / חינוך, ילדים / הצד ההפוך של המלחמה

הצד ההפוך של המלחמה

שאלה: אם נבחן כאלה תופעות, כמו מלחמות עולם, אז מצד אחד אלה הם ייסורים נוראיים, מיליוני בני אדם הרוגים ואומללים, אולם מצד שני, זו מדרגה חדשה, קפיצה להתפתחות המדע, במיוחד הפסיכולוגיה.

תשובתי: זה טבעי ומובן. הייסורים מגלים בחברה ובאדם הפרטי משאבים שהיו נסתרים קודם לכן, ולכן כאן מתחילות להתגלות מערכות חדשות לגמרי של יחסים הדדיים, שמייד נחקרות על ידי המדענים.

חוץ מזה, צריך לבחון את המלחמות לא סתם כמערכת של השמדה וכיבוש, אלא כגילוי של מטען נפץ ענקי של ייסורים שמצמצם את הזמן. כי אם האדם, בחייו הרגילים, נמצא כביכול על "אש קטנה" של ההתפתחות, אז תוך כדי, נניח, חמש שנות מלחמה מתרחשת פריצה ענקית, לא רק טכנולוגית, אלא גם ביחסים ההדדיים בין בני האדם. הכול משתנה – הסתכלות האדם על העולם, היחסים ההדדיים החברתיים, הממשלות.

אפשר לומר שהמלחמה עצמה מהווה תוצאה של הצורך בהתקדמות מהירה של החברה קדימה, על אף שזה כמובן אירוע טרגי, אבל דווקא בשל כך מופיע הצורך בו.

אם החברה תתפתח בצורה נכונה, באותו הקצב שבו היא תהיה מחוברת בצורה הרמונית בינה לבין עצמה, בתוכה ועם הטבע הסובב, עם העולם הסובב, אז כמובן לא יהיה כל צורך בכאלה תקופות שבהן התפתחות החברה מתרחשת בקפיצות, על ידי ייסורים גדולים. אבל אם זה לא יושג, אז היום אנחנו נמצאים במצב כזה שעלול להוביל אותנו למלחמה.

מתוך שיחה על חינוך אינטגרלי, תוכנית 32, 24.05.2012

ידיעות קודמות בנושא:
העולם חייב לדעת את האמת!
האם קיים איום של השמדה לאנושות?
אסונות מאחדים?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest