דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הפוטנציאל העצום של דרגת ה"מדבר"

הפוטנציאל העצום של דרגת ה"מדבר"

מתוך מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לפנים מאירות ומסבירות", אות ג': "ואסביר הענין, כי ד' מפלגות אנו מבחינים במין המדבר, במדרגה זה על זה, שהם. המון עם, גבורים, עשירים, חכמים, והם שוים בערך, לד' מדרגות שבכלל המציאות, הנקרא:

א. דומם

ב. צומח

ג. חי

ד. מדבר.

נוסף עליהם מין המדבר, המורכב מכח המרגיש וכח השכלי יחד ולפיכך אין כחו מוגבל בזמן ומקום, לקרבת המועילו ולהרחקת המזיק לו, כמו מין החי, והוא בסיבת המדע שלו, שהוא ענין רוחני, שאינו מוגבל בזמן ומקום, ויכול להשכיל בכל הבריות למקומותיהם בכל המציאות, וכן בעוברות ועתידות משנות דור ודור, ונמצא ע"כ, ערך איש פרטי אחד ממין המדבר, משתוה עם ערך כללות הכחות, שבמין הצמחים ומין החי, שישנם בכל המציאות בזה הזמן, וכן בכל הדורות שעברו, להיות כוח מקיף אותם, וכולל בפרטיותו עצמו, לכל כחותיהם יחד."

אחרי שנברא "הרצון לקבל", הוא מתחיל להתפתח לא בצורה כמותית, כאילו משקלו היה קילו אחד והתפתח לעשרה קילוגרמים. בשום מקום בטבע התפתחות כמותית אינה נחשבת להתפתחות. אם הילד גדל, מוסיף רק במשקל, אז הוא נקרא לא מפותח (מפגר).

כלומר, אנחנו תמיד קושרים התפתחות לאיכות חדשה. קודם כל מתווספת חכמה, הכרת הרע, בירורים והבחנות. ואם לכל זה נדרש יותר כוח, אז בהתאם לזה אנחנו מקבלים אותו.

מסתבר שבטבע רק שינויים איכותיים נחשבים להתפתחות. התפתחות כמותית אינה נחשבת. מה התועלת מכך, שבנוסף למה שכבר קיים היה מתווסף עוד אחד, עוד מיליון או אפילו מיליארד כאלה. אלא חשוב שהתוספת משנה את האיכות, כמו בשינוי מספר האלקטרונים, פרוטונים וחלקיקים נוספים בתוך האטום, ובהתאם לזה יש התפתחות.

האטומים מתחברים למולקולות, המולקולות נעשות יותר ויותר מורכבות ומתחברות לתאים. בתוך מרכז התא מופיע גרעין התא שמסוגל לנהל את התהליכים בתוך התאים. התאים מקבלים אפשרות להתחבר ביניהם, מתמחים בביצוע פעולות שונות. לא מדובר כאן על מספר התאים אלא על איכותם. מתוך תאי הגזע מתחילים להיווצר סוגי תאים שונים שמהם נבנה גוף האדם.

כלומר, ההתפתחות תמיד איכותית. גם בעל הסולם לא מדבר על כמות. ארבע דרגות ההתפתחות שקיימות בעולם: דומם, צומח, חי ומדבר, הן דרגות ההתפתחות האיכותית. ההתפתחות האיכותית היא בכך, שהרצון לקבל מתחיל להבין ולהרגיש יותר ויותר מה הוא רוצה.

וזה נכון, מהיכן הוא יכול לדעת מה הוא רוצה? אם אני הוא רצון לקבל, אז כדי לדעת מה רצוני עליי לדעת מה המאציל רוצה ממני. בדרגות דומם, צומח וחי אני לא מודע לזה. ובדרגת המדבר אני כבר מתחיל להבין שהשכל שלי הוא העתקה מהשכל של הבורא שהוא הטביע בי, בגלל שרצונו דווקא שאני אבין ואחשוב ושבצורה כזאת אכיר אותו.

זה נקרא התפתחות. בזכות התפתחות כזאת אני יכול לשלוט בעצמי ובתהליכים השונים. אבל עליי להבין שכל המערכות שנמצאות בי, כל השכל והרגש שלי, כל תוצאות ההתפתחות הן העתקה הדרגתית של תכונות המאציל בתוכי. הבורא משאיר לי רק דבר אחד, בחירה חופשית בתוך המערכות האלה – להידמות לו או לא!

כך אנחנו מתפתחים על פי הדרגות האלה, מעצבים מערכות יותר ויותר מורכבות בדרגות דומם, צומח, חי ומדבר. וזה מאפשר לנו להתקרב יותר ויותר להבנת הטבע שלנו בדרגת המדבר ולשלוט על הדרגות דומם, צומח וחי. מוסיפים לנו יותר ויותר רצון לקבל ויחד עם זאת, מוסיפים לנו יכולת להשתמש בו.

בדרגת ה"אדם" כבר לא מדובר על יכולת יותר גדולה להשתמש ברצון לקבל, אלא על היכולת להבין את הרצון עצמו. דרגת החי מממשת את עצמה עד המקסימום. האדם בנוי אחרת מבחינה איכותית והעיקר בשבילו הוא לא לממש את רצונו, אלא המטרה שלמענה הוא עושה זאת. דווקא מזה מתחילה דרגת האדם. אחרת, אנחנו היינו המשך של דרגת החי. לאדם חשוב למען מה הוא רוצה לממש את עצמו.

כאן מתחילה הכרת הרע. אנחנו רצים אחרי מטרות שונות שגורמות לנו רק צרות, עד שהאדם בדרך "בעיתו", בדרך ייסורים, מגיע לשאלה מה הטעם בחיים, כלומר לחיפוש אחר המטרה הראויה שלמענה לא מפריע לו להקדיש את חייו. התפתחות הרצון נעשית בצורה הדרגתית, מערכתית, ובסופו של דבר מביאה אותנו לתוצאה הנכונה.

מתוך שיעור על פי "הקדמה לפנים מאירות ומסבירות", 06.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
העתקה נקודתית של הבורא בלבי
מוטציה על-טבעית של דרגת החי
לקבל את מתנתו של הבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest