דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / הערך שלנו הוא החיבור

הערך שלנו הוא החיבור

שאלה: בתוכניות של משרד החינוך מדובר הרבה על הערכים שצריך להקנות לילדים. איך אנחנו, מצידנו, מגדירים את הערכים הללו?

תשובתי: הערכים צריכים להיות כאלה, שעל בסיסם נוכל לחבר את העם. הערכים הם היסודות שאיתם העם הזה נולד, העיקרון של "ואהבת לרעך כמוך". בזמנו, אברהם אבינו אסף מספר בבלים שהיו מוכנים, למען העיקרון הזה, ללכת למדבר, להתנתק מהברק והזוהר של בבל וללכת לארץ כנען הלא-ידועה, רק כדי לממש את האהבה ההדדית, החיבור ההדדי. הם החליטו לייסד אומה שתחיה לפי החוקים האלה.

והחוקים האלה הם הערכים של העם היהודי. היום מצאנו את עצמנו באותו המצב: לכולם היה טוב יותר אם פשוט לא היינו קיימים. הלחץ והשנאה החיצוניים אינם מאפשרים לנו להתקרב לאף אחד. זה מסודר בכוונה. כפי שכתבו בעל הסולם והרב"ש, השנאה מסביב לאדם היא ההגנה שלו. בזכותה, הוא לא יצליח להתקרב לאף אחד, אלא יעסוק בתיקון עצמו, מבלי להיחשף למחשבות, רצונות והשפעות זרות.

זה מה שאנחנו צריכים כדי לחבר את עצמנו לעם. עלינו להציב בפנינו עיקרון אחד: איחוד הדדי, ערבות הדדית.

היום העם דורש צדק חברתי וחלוקה מחודשת של התקציב. אני לא נגד זה, אבל זה לא העיקר. בעל הסולם כתב בעיתון "האומה": "צריכים לסדר לעצמנו חינוך מיחד, בדרך תעמולה רחבה, להכניס בכל אחד מאתנו רגשי אהבה לאומית, הן בנוגע מפרט לפרט, והן מהפרטים אל הכלל, ולחזור ולגלות את האהבה הלאומית שהיתה, נטועה בקרבנו מאז היותנו על אדמתנו בתור אומה בין האומות. ועבודה זו קודמת לכל אחרת, כי מלבד שהיא היסוד, – היא נותנת גם את שיעור הקומה והצלחה לכל מיני פעולות, שאנו רוצים לעשות בשדה זו".

חלוקת האמצעים בפני עצמה לא תעזור. אפילו אם נחלק מיליונים, אנחנו נראה שהמצב רק מחמיר. כל התוספות והסבסודים יזיקו לכולם, אם הם לא ילוּווּ בחינוך אלטרואיסטי חדש.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 31.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
המרירות של חוסר השוויון
בבל עדיין כאן
תחת אש צולבת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest