דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הערבות זה לא לחלשים

הערבות זה לא לחלשים

בעולמנו האנושות מתקדמת בהדרגה מדָרגה בהמית (רגילה, אנושית) לדרגת "אדם" (רוחנית, אדם = הדומה לבורא) במערכת הנשמות הכללית. בבני אדם, בנוסף לרצון לאוכל, מין, משפחה, עושר, כבוד ומושׂכלות מתעורר גם הרצון לרוחניות, השתוקקות להשׂיג את משמעות החיים ואת המקור שלה.

הרצון הזה מתעורר בשלבים, בהדרגה, מאחר והנשמה הכללית מורכבת מחלקים שונים: ראש, תוך, סוף, ג' קווים, חב"ד, חג"ת, נה"י, עשר ספירות, ג"ע, אח"פ, וכולי. מובן מאליו, שלא כל החלקים שווים, קיים ביניהם הבדל בדרגות העביות (העובי, הגסות של הרצון לקבל), שורש (0), א' (1), ב' (2), ג' (3), ד' (4). כמו כן קיים הבדל באופן שבו עובדים עם הרצון לקבל: ללא מסך, עם מסך, לפני השבירה ואחריה.

לאחר השבירה, הרצונות נפלו מדָרגת השפעה עד לדָרגת קבלה, התערבבו ביניהם ומשם הם מתעוררים בהדרגה לתיקון, מהרצונות הקלים עד לכבדים שברצונות שלהם. ישנם כאלה, אשר התחילו להתעורר עוד בזמן בבל, עם רצון ליהנות קטן יחסית. אז בפעם הראשונה התרחשה התעוררות המונית, ואלו אשר הרגישו בתוכם רצון להשׂיג את הרוחניות, נקראים "ישר-אל" (המשתוקקים ישר אל הבורא). אברהם אסף אותם וארגן את הקבוצה הראשונה. ולימד אותם את תכונתו "חסד".

אך רצונותיהם היו חלשים, ולא נדרש אז אמצעי התיקון "תורה", השיטה להמשכת האור העליון המתקן. הייתה מספיקה להם השתוקקות עצמית, כדי למשוך את המאור המחזיר למוטב, מבלי להיעזר במערכת קשר שלמה ביניהם, הנקראת "תורה". כמובן, שכל התיקונים מיושׂמים רק בעזרת האור. אך עביות חלשה, אשר הייתה בקרב ה"אבות" בתקופה שבין בבל העתיקה ומצרים, אפשרה להם לגלות את הרוחניות ולתקן את עצמם בצורה טבעית.

אך לאחר "מצרים" הנשמות כבר היו בעלות אגואיזם גדול, ברצון ליהנות, השׂנאה שהפרידה ביניהם הייתה ענקית, כמו הר סיני. מצד אחד, הם שׂנאו זה את זה, ומהצד השני הם כבר השׂיגו את הכרת הרע, שׂנאו את הגלות שלהם מהרוחניות, והשתוקקו מאוד להשתחרר ממנה.

כל העניין הוא בגודל הרצון, גילוי האגואיזם. כמשקל נגד לאגו שהתגלה ביציאה ממצרים, הנשמות חייבות להתחבר ביניהן בעזרת הכוח הנקרא "600,000 נשמות". ואז, כאשר הם רוצים להתחבר באופן כזה, על ידי שמקבלים על עצמם את תנאי הערבות, מתגלה המאור המחזיר אותם למוטב, אל הבורא. זה נקרא "מעמד מתן תורה".

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "אהבת ה' ואהבת הבריות", 11.10.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
כיצד להפסיק לחשוב על עצמי?
לפני הגילוי האחרון
על ירושת הארץ

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest