דף הבית / כללי / העיקרון המרכזי בקבלת החלטות

העיקרון המרכזי בקבלת החלטות

שאלה: קיימות שיטות שונות לקבלת החלטות. אחת מהן היא שימוש בדרכים כוחניות.

אומרים, שכדי לקבל החלטה המוח שלנו מפעיל כמות עצומה של אנרגיה. לכן אם אתם כל פעם מחליטים היכן עליכם לאכול ומה בדיוק לאכול, אז הכי טוב זה להנהיג מנהג וזה הכול. ואז תלכו ותיקחו את מה שכבר החלטתם מראש. שיטה אחרת, היא שימוש באלגוריתם: "אם…, אז". למשל, אם עובד שלי מאחר בשתי דקות, אז אני אעשה כך וכך.

יש שיטה של טיימר, שבה אני צריך תוך שלוש דקות לפתור בעיה, שיטה של "סיור מוחות", כאשר שומעים את הדעות של כולם בתנאים מסוימים, שיטה של קבלת החלטה קולקטיבית, כלומר על ידי הצבעה. באלו שיטות אתה משתמש בחיים שלך לקבלת החלטות?

תשובתי: אני מעדיף לזרוק רעיון לקבוצה כדי שהם ידונו בו עד לקבלת החלטה משותפת אחת. ולמרות שהחלטה הזאת יכול להיות לא תואמת להחלטה הראשונית שלי, אבל אני מסכים איתה, רק אם ההחלטה לא סותרת לגמרי את הדעה שלי.

שאלה: קבלת החלטה מושפעת מגורמים שונים. יש הערכות אישיות של המנהל, יש סביבה לקבלת החלטה, יש הבדלים תרבותיים, זמניים או מידעניים. מהו לפי דעתך העיקרון המרכזי בקבלת החלטות?

תשובתי: אני חושב שהחלטה צריכה להתקבל בקולקטיב שבו מוצבת לפניו הבעיה. המטרה, שאליה הקולקטיב צריך להגיע נקבעת למעשה על ידי המנהיג. ומנהל מנהל את הקולקטיב.

יש שלוש רמות: מנהיג, מנהל, קולקטיב. כל אחד צריך לבצע את הפונקציה שלו. מנהיג נותן כיוון ברור לעתיד. מנהל אוסף את הקולקטיב ודן יחד איתם, באיזה אופן הם יקבעו את הדרך לפיתרון הבעיה שנקבעה על ידי המנהיג. עם זאת המנהל מנהל את הקולקטיב לצורך בחירת דרכים משותפות ופרטיות לפיתרון.

מתוך תוכנית טלוויזיה "מיומנויות ניהול", 11.06.2020

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest