דף הבית / חינוך, ילדים / העולם המשתנה והחשיבה החדשה

העולם המשתנה והחשיבה החדשה

הערה: (י. קולוטקין, Y. Kulutkin, פרופסור לחינוך): מה נדרש מהאדם שחי בעולם של שינויים?

א. הבנה לכך שהעולם סביבנו מהווה מערכת שלמה הקשורה בצורה הדדית, והכי חשוב, שכל הזמן משתנה. השינויים הם התכונה היסודית של המערכת הזו. כל אירוע הוא לא רק כללי אלא גם פרטי ויכולות להיות לו תוצאות רבות. ככל שהמערכת מורכבת יותר כך ישנן יותר תוצאות כולל תוצאות בלתי צפויות, פתאומיות ומפתיעות (כמו אסונות אקולוגיים). אך האם אנחנו מפתחים אצל תלמידנו יכולת לחקור, לחזות ולהעריך את התוצאות של פעילות האדם עבור חיי החברה, הטבע והפרט?

ב. הבנה לכך שלכל צמיחה, תהליך, התפתחות, בעולם שסביבנו יש כביכול שתי פנים: פנים מחייכות (צמיחה של עושר, התפתחות הערכים התרבותיים, הישגים חסרי תקדים של מדע וטכנולוגיה) ויש פנים עצובות (זיהום הסביבה, חיסול המשאבים של כדור הארץ, איום של אסון גרעיני). האם אנו מלמדים את התלמידים להיות מודעים לסתירה הזאת בצמיחה? לקחת בחשבון את כל ה"בעד" וה"נגד"? להחליט בצורה שקולה?

ג. הבנה שעתיד האנושות תלוי בנו. כאשר אנחנו מתכננים אירועים מסוימים, האם מביאים בחשבון מצבים בלתי צפויים? האם יכולים לערוך ניתוח של מצבים מרוחקים ולא רק קרובים? האם מסוגלים לחשב את ההסתברות של תחליף (אלטרנטיבה) להחלטות שנתקבלו?

חינוך המבוגרים בחברה של שינויים חברתיים זה בכלל לא תוספת מיותרת להשכלה שהאדם קיבל בבית הספר או באוניברסיטה, אלא הוא התנאי החשוב ביותר להתפתחות היצירתית של האישיות, שבלעדיו בלתי אפשרי לאדם לתפקד ביעילות בעולם שלנו שמתפתח בצורה דינמית.

– חינוך המבוגרים מיועד להושיט עזרה מתמדת בהגדרה העצמית של האישיות בשלבים השונים של החיים שלה ובמצבים שונים של פעילות האדם. המחקרים מראים שההגדרה העצמית הזאת תלויה בהתפתחות התרבות הרוחנית של המבוגר, בבשלות האינטלקטואלית שלו, במומחיות המקצועית שלו.

– אחת המטרות החשובות ביותר בחינוך המבוגרים היא היווצרות של יכולת שינוי עצמי, אחרת, האדם עלול לפגר אחרי שינוי הערכים והקצב שגובר היום.

ידיעות קודמות בנושא:
חינוך המבוגרים הוא המפתח במאה ה-21
הבסיס לחינוך המבוגרים
חבילת מידע על החברה העתידית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest