דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הסתר יחיד והסתר כפול של הטוב

הסתר יחיד והסתר כפול של הטוב

בעל הסולם, "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", סעיף מ"ו: "והנה הכתוב אומר (דברים ל"א, י"ז): "וחרה אפי בו, ביום ההוא, ועזבתים, והסתרתי פני מהם, והיה לאכל, ומצאהו רעות רבות וצרות, ואמר ביום ההוא, הלא על כי אין אלקי בקרבי, מצאוני הרעות האלה"."

הצרות מסתירות מהאדם את הבורא, את המקור, כלומר הבורא ניסתר ממנו. כך בנוי הרצון לקבל, ככל שהוא מרגיש יותר צרות וסובל, כך הוא מרגיש פחות את הבורא, עד שמפסיק לראות לגמרי. כי הבורא הוא מקור הטוב, והצרות מסתירות את הבורא מהאדם.

"וכשתסתכל בדברים תמצא, שמתחילה כתוב: "וחרה אפי וגו' והסתרתי פני וגו'", דהיינו, הסתר אחד. ואח"כ כתוב: "ומצאוהו, רעות רבות וצרות וגו', ואנכי הסתר אסתיר פני וגו'", דהיינו הסתר כפול."

זוהי הערה עדינה מאוד, שבתחילה מגיע לאדם הסתר רגיל ורק לאחר מכן מגיע הסתר כפול. אם אין לי איזו שהיא הכרה ואיזו שהיא הרגשה של הבורא, אז אני לא יכול להגיד שהוא נסתר. לכן קודם מגיע הסתר רגיל, ורק אחר כך, כאשר מתאספות כל מיני הבנות, צרות, אז אני מגיע להסתר כפול.

אבל גם בהסתר כפול הבורא לא נעלם. הבורא נעלם רק כאשר אתה חי בהרגשת הגוף הבהמי. אבל אם אני "אדם", כלומר במשהו דומה לבורא, אז אני תמיד נמצא בהסתר, או רגיל או כפול. וההבדל ביניהם הוא באותה כמות הרע שאני מרגיש, בזה שמפתח את הרגישות שלי לבורא.

באופן כזה, מידת הרע שמתגלה לי קובעת אם אני נמצא בהסתר אחד או בהסתר כפול. זאת אומרת, מדובר על אדם שמבין מיהו הבורא ומה זה טוב ומטיב.

הטוב של הבורא הוא לא בלמלא את הרצונות לקבל שלי בתענוג, אלא בזה, שמביא אותי למטרת הבריאה ומלמד אותי כמו שצריך. לכן אני מוכן לייסורים, העיקר, להתקדם לכלים דהשפעה, כדי שאני אדמה לו ואסכים עם כל התהליך הזה.

אני יותר ויותר דבוק בבורא, וזה אומר, שהוא הופך להיות טוב ומטיב. הטוב שלו מתגלה בהשתוות האידיאולוגיה שלו ושלי, הרעיון, המטרה והאמצעים להשגתה. מתוך מה שהוא מלמד אותי בכל רגע ובכל הדרכים, אני קובע שהוא טוב ומטיב.

מתוך שיעור על "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 27.08.2014

ידיעות קודמות בנושא:
קדימה, לקראת… ההסתרה
להבין את ההשגחה העליונה
קצה החוט

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest