דף הבית / כנסים / הספרים המיוחדים האלה…

הספרים המיוחדים האלה…

כנס WE! העולמי בניו-ג'רזי, שיעור מס' 4

שאלה: כיצד ספר הזוהר קשור עם התורה?

תשובתי: כל הספרים הקדושים מתחילים מהספר שכתב אדם הראשון.

תהליך ההתפתחות של האנושות בעולם שלנו החל לפני מאות אלפי שנים. לפני 5771 שנים חי אדם בשֵם אדם, שהיה הראשון שגילה את העולם הרוחני. הוא כתב על כך ספר שנקרא "רזיאל המלאך". זהו הספר הראשון בחכמת הקבלה, כלומר הספר הראשון אודות העולם הרוחני.

גם המקובלים שחיו ב-20 הדורות שאחריו השיגו את העולם הרוחני וגם הם כתבו ספרים. כמה מהמחברים מוזכרים בספר הזוהר, אך כתביהם לא הגיעו עד אלינו.

הספר השני שידוע לנו שנכתב על ידי אנשים שהיו במדרגות השגה רוחניות גבוהות, הוא ספרו של אברהם, שנקרא "ספר יצירה".

לאחר אברהם נכתבו עוד כמה ספרים בחכמת הקבלה וביניהם "מדרש רבא". גם אותו אנחנו יכולים ללמוד, על אף שאין לנו זמן לזה. לצורך השגת הרוחניות מספיק לנו מה שאנחנו לומדים לפי הספרים של בעל הסולם.

אך הספר הבא, החשוב במיוחד, הוא הספר שנכתב על ידי משה, שנקרא "תורה". הזוהר הוא הארה עליונה, אור אין-סוף שמאיר לאדם. התורה באה גם מהמילה "אור" וגם מהמילה "הוראה", ספר הוראות.

בתורה מתואר באופן עקבי כל התהליך מבריאת העולם ועד לסיום התיקון של האדם, ולראשונה התהליך הזה מסודר במערכת. לכן הספר הזה הוא כל כך מפורסם וידוע, יש לו חשיבות גדולה, והוא מהווה את היסוד להכול.

משה לבדו גילה יותר מאשר כל השאר. זו הייתה נשמה מיוחדת. היו לו ממשיכים, התלמידים שלו, שכתבו ספרים רבים, אנחנו קוראים לכתביהם "נביאים".

נביא הוא אדם שהשיג גילוי אמיתי ומפורש של הבורא, של הכוח העליון הזה ששורה בינינו. ישנם נביאים שכתבו את ספריהם מתוך דרגת בינה, ולכן אותו נביא אומר: "אני שמעתי את קולו של הבורא". וישנם כאלה שנמצאו בדרגת השגה גבוהה יותר, בדרגת חכמה. הם אומרים: "אני ראיתי…"

אחרי ה"נביאים" באים ה"כתובים". גם המחברים של ה"נביאים" וגם המחברים של ה"כתובים", כמובן, היו מקובלים, שגילו לנו את העולם הרוחני העליון. אין להם יותר על מה לספר, חוץ מעל השגת העולם הרוחני. אף אחד לא כתב על העולם שלנו.

מאוחר יותר הופיע התלמוד, ובמקביל לתלמוד – גם ספר הזוהר. לרבי עקיבא היו שני תלמידים גדולים: אחד כתב את התלמוד, והשני, רבי שמעון, כתב את ספר הזוהר. מאז ועד ימינו נכתבו עוד הרבה מאוד ספרים.

ספר הזוהר הוא פרוש לתורה, וכך זה גם כתוב בעמוד הראשון שלו. בדיוק כפי שהתורה מתארת את כל תהליך התיקון של האדם: כיצד מהנקודה שבלב הוא עובר דרך מצרים שלו, נכנס למדבר שלו, רוכש את דרגת הבינה וכן הלאה, באותו הרצף הזוהר מביא את סיפור המעשה שלו.

רק שמשה כותב בצורה מאוד נסתרת. הרי כשאנחנו קוראים את התורה, נדמה לנו שזהו פשוט סיפור היסטורי על אירועים שהתרחשו עם איזשהו עַם עתיק. אך כמובן שלא על זה מדובר בכלל. התורה מספרת לנו על מדרגות רוחניות גבוהות. והזוהר מגלה לנו את כל הסיפור הזה, ומסביר לנו על מה בעצם מדובר.

לכן ניתן להבין את מה שנכתב בתורה רק לאחר לימוד חכמת הקבלה וקריאת ספר הזוהר. ואז נתחיל להבין את מה שמשה רצה להגיד לנו. אחרת, הספר הזה הוא לא יותר מאשר סיפור יפה ומרתק.

כמובן, כתוב שם על הבורא, על הצורה שבה הוא מדבר עם העם, פונה למשה, עושה ניסים. אך כדי להבין את המשמעות האמיתית של כל הדברים האלה, אנחנו זקוקים לספר הזוהר. כי ללא ספק, מדובר לא על העולם שלנו, אלא על עבודתו הפנימית של האדם ועל המצבים שהוא חווה.

וכל הניסיונות להציג את הכתוב בתורה כאירועים אמיתיים, אלה אגדות לילדים קטנים, ולנו זה לא נותן שום דבר. אם אנחנו רוצים לתקן את עצמנו, אז עבורנו ספר הזוהר הוא הספר לעבודה הפנימית, עבור התיקון שלנו. חוץ ממנו, נחוץ לנו ספרו של האר"י "עץ חיים", עם פירושו של בעל הסולם, "תלמוד עשר הספירות".

אם כך, אנחנו צריכים היום ללמוד את שני הספרים של בעל הסולם: את "תלמוד עשר הספירות" על כתבי האר"י ואת ספר הזוהר עם פירוש "הסולם". בעיקרון, הם מכסים עבורנו הכול, יותר לא דרוש לנו כלום. אולם כדי לגשת בצורה נכונה לספרים האלה, לבנות את הכוונה הנכונה, להתחבר בינינו לקבוצה, כפי שזה היה אצל תלמידי רבי שמעון, דרושים לנו מאמרים נוספים שכתבו בעל הסולם והרב"ש, כדי לתת לנו את הגישה הנכונה לספרים העיקריים האלה.

מתוך שיעור מס' 4 בכנס ניו-ג'רזי, 01.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
ספר או מסך מחשב?
העיקר, לחשוב על חיבור
הספר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest