דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הסוד העיקרי של היהודים, פרק 13

הסוד העיקרי של היהודים, פרק 13

מתוך ספרו של מ. ברושטיין "הסוד העיקרי של היהודים"

קולקטיבים

החוקרים בעבר, וגם היום, מסכימים פה אחד: האדם הוא יצור חברתי. הוא נולד, מתרבה ומתפתח על ידי החברה. בתוך המושג "בן אדם" מסתתר הטבע החברתי שלו. בן אדם הוא בן שבט או בן משפחה.

ובכן, האדם הוא יצור חברתי, ציבורי, קבוצתי, ואפשר לומר אפילו, קולקטיבי (בדומה לבעלי החיים). אז במה אנחנו נבדלים? להבדיל מהחברה של בעלי החיים, החברה האנושית אינה עומדת במקום, אלא כל הזמן מתפתחת. זה מתבטא למשל בשינויים של המבנה החברתי.

לפי תורת המרקסיזם המערכות החברתיות הכלכליות הן שלב היסטורי מסוים בהתפתחות החברה האנושית. האנושות עברה תצורות שונות ומשונות! להלן הגדרות קצרות של תצורות ומערכות חברתיות עיקריות:

החברה הפרה-היסטורית – היא תצורה עתיקה ראשונית המאופיינת על ידי רכוש משותף של אמצעי ייצור, עבודה וצריכה משותפת, עם פריון עבודה נמוך.

עבדות – היא משטר עבודה המאופיין בבעלות ושליטה מוחלטת של אדם על אדם אחר שנחשב לרכושו. במשטר העבדות יש שני מעמדות עיקריים: עבדים ואדונים.

פיאודליזם – מערכת חברתית-כלכלית (שהחליפה את העבדות) המבוססת על הבעלות של האדונים על הקרקע, וניצול האיכרים שהיו בחסותם.

קפיטליזם – מערכת כלכלית ציבורית שנוסדה בסוף ימי הביניים ואופיינית לרוב המדינות המתועשות בעולם, נכון להיום, ומבוססת בעיקרה על הזכות לקניין פרטי ועל תחרותיות.

סוציאליזם – לפי קארל מארקס, זהו השלב הראשון בקומוניזם, משטר חברתי שמחליף את הקפיטליזם, ויסודו בבעלות ציבורית על אמצעי הייצור.

פשיזם – מקור המילה 'פשיזם' הוא סמל ה"פָאשֶס", או פסקס בלטינית – צרור זמורות שבו נהגו לעטוף את הגרזנים בתהלוכות הניצחון ברומא העתיקה. השלטון הפשיסטי מאופיין על ידי דיקטטורה פוליטית ושליטה על ההמונים בעזרת מנגנון מדיני פוליטי מקיף.

במהלך ההיסטוריה, האנושות התייחסה בצורות שונות לשינויים החברתיים. ורבים מאמינים שהיהודים קשורים לזה.

האימפריה הרומית הייתה לא יותר מ"בלון נפוח" יחסית לתרומת היהודים לעולם. כי הם (היהודים) נתנו דת לשלושת רבעי האנושות והשפיעו על האירועים ההיסטוריים בצורה יותר משמעותית מאשר כל אומה (עתיקה או מודרנית) אחרת.

למעשה, לא משנה אם היהודים השפיעו על התהליכים ההיסטוריים או לא. אלא העיקר הוא, שהאנושות ממשיכה להתפתח ללא הפסק.

השאלה היא, מה מצפה לנו? אברהם היה בטוח שהשלב האחרון הוא אנושות מקושרת ומחוברת. במוקדם או במאוחר אנחנו נדע האם הוא צדק. כבר היום, במבט לאחור, אנחנו מגלים שהמגמה היא חיבור.

בעבר, האדם היה קשור רק למשפחתו, אחר כך הוא נקשר לאדונו, לפיאודל, למדינה, ונכון להיום הוא כבר קשור לכל העולם. הבעיה היא, שהתהליכים התרחשו וממשיכים להתרחש בצורה לא מודעת, כתכתיבים חיצוניים.

המשך יבוא…

ידיעות קודמות בנושא:
הסוד העיקרי של היהודים, חלק 12
הסוד העיקרי של היהודים, חלק 10
הסוד העיקרי של היהודים, חלק 8

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest