דף הבית / אקטואליה / הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן

הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן

שאלה: לאחר עשרים שנות שליטה באפגניסטן, ארצות הברית החליטה לסגת. הנשיא האמריקאי הודיע ש-300 אלף חיילים בצבא האפגאני יוודאו שלא תהיה השתלטות של הטאליבן, אבל שבוע לאחר שארצות הברית יצאה, הטאליבן השתלט על המדינה כמעט ללא קרב והכריז על הקמת אמירות אסלאמית. התמונות של הנסיגה האמריקאית המבוהלת שוב חוזרות. כמות הנשק שהאמריקאים השאירו אחריהם היא חסרת תקדים, החל מרובים ועד למטוסי קרב. איך אפשר להסביר את כל מה שקורה שם?

תשובתי: כך נגמרה כל מלחמה של האמריקאים. הם כנראה יודעים לעשות כסף, אבל הם לא יודעים להילחם. וכל זה בגלל שהם לא אומה. הרוסים, הפולנים, הצרפתים, הגרמנים, הם דוגמה לאומה. האמריקאים לא מרגישים כאומה אחת. הם בקלות עוזבים מקום ועוברים למקום אחר בתוך חמישים המדינות שבארצות הברית. מורגש שהם לא פטריוטים, אלא רק אם כדאי להם להיות. האמריקאים לא למדו ממה שקרה בווייטנאם או בקוריאה, איך להילחם ואיך לצאת ממלחמה. הם גם לא למדו לפני כן כשעזבו את איראן, מדינה גדולה, יפה, שלמה, עשירה, עם תרבות עתיקה. זה קורה להם בכל מקום.

שאלה: מה הקשר בין זה שהאמריקאים הם לא אומה להשתלטות הטאליבן?

תשובתי: אפגניסטן היא לא האדמה שלהם, לא המדינה שלהם ולא הרעיון שלהם. הם לא יכולים לשמור על מה שלא שייך להם, וגם לא על מה ששייך להם. אמריקה אף פעם לא נלחמה כמו יתר המדינות והעמים. אומנם היא הייתה במלחמות, אבל לא מלחמות כמו שהיו באירופה או בישראל. לכן אין כאן משהו מאכזב, זה רק טבעי, כמו שאומרים "רבותיי ההיסטוריה חוזרת", אין כאן שום דבר חדש.

שאלה: בכל פעם שהאמריקאים מנסים להיכנס לאיזה מקום ולבנות שם כביכול מדינה דמוקרטית, חברה חדשה, זה נגמר בכישלון נוראי. למה זה קורה?

תשובתי: זה קורה כי אין אידיאולוגיה. אין חום, הבטחה, אין קשר בין הכסף לכוח צבאי ואידיאולוגיה לאומית. השאלה איפה יש אצלם חברה דמוקרטית? באמריקה לא מורגשת חברה דמוקרטית. פשוט אף אחד "לא נוגע" בשני, "זה שלך וזה שלי" ואסור לאחד לדרוש להיכנס לשטח של האחר. כל החוקים שם נועדו כדי לשמור על הפרט, אבל זו לא דמוקרטיה.

 

מתוך ישיבת כתבים, 17.8.2021

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest