דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הנוסחה לא תחליף את היהלום

הנוסחה לא תחליף את היהלום

הקדמת ספר הזוהר, אות רכ"ה: "כי יש במרכבה של הכיסא, פני אריה מהימין ופני השור מהשמאל. והשור נקרא שור תם. כי במרכבה של הכיסא יש רושם הברית".

שאלה: האם ניתן ליצור מילון של הגדרות רוחניות שיתאים לדרגתנו, ולכתוב בו את הפירוש של מילים שונות מספר הזוהר, למשל: "שור", "מרכבה", "אריה" וכדומה. זה היה עוזר "לתרגם" לכוחות רוחניים את המילים שמזכירות דימויים ארציים. האם זוהי גישה נכונה ללימוד ספר הזוהר?

תשובתי: הכול תלוי בצורה שבה הסכמנו לדבר בינינו. אם אנחנו נמצאים בהרגשה משותפת, אנחנו מדברים לפי ההרגשה. אם אין לנו את ההרגשה המשותפת של אותן התופעות, אלא ישנה רק ההבנה שלהן, שהיא דרגה פחותה יותר מההרגשה – אנחנו יכולים להשתמש במונחים מדעיים, תוך שימוש בנוסחאות.

בקטע הזה מתוך הזוהר מוזכרות מילים כמו "אריה", "שור", "כיסא" וכן הלאה. אם נחליף אותן בכוחות, נצטרך להצביע על סוג הכוח, מאיזו ספירה או תכונה הוא בדיוק. בעת שכאן אותו כוח נקרא במילה אחת, למשל "שור" או "שור תם". זוהי שפה קצרה יותר, מפני שהיא יוצאת מנקודת הנחה שאתה מבין על מה מדובר.

מדובר רק על אורות וכלים (רצונות) הרי חוץ מאורות וכלים אין לנו עוד על מה לדבר. כיצד אני יכול לתאר לך את החיבור בין אורות וכלים בצורה מסוימת? לצייר? לנגן איזושהי מנגינה? להשתמש בנוסחה? לתאר את התמונה של העולם הזה כתוצאה מהחיבור ביניהם? באיזה אופן עליי להסביר לך בצורה מדויקת על אותו המצב הרוחני של החיבור בין האור והכלי?

לכן המקובלים מצאו ארבע שפות כדי לתאר את המערכת העליונה שמנהלת את העולם שלנו: שפת התנ"ך, שפת האגדה, שפת הקבלה ושפת התלמוד (ההלכה). באמצעות השפות הללו הם מוסרים לנו את ההשגות שלהם. בזוהר השפות האלה מעורבבות. הזוהר עצמו כתוב בעיקר בשפת האגדה, על אף שהוא משתמש במקצת גם בשפת התנ"ך וההלכה, ובעל הסולם מוסיף אליו את שפת הקבלה. וכשהם באים ביחד אתה יכול פחות או יותר לשמור על כיוון המחשבה הנכון.

אך אם אינך משיג את הרוחניות, אינך מרגיש על מה מדובר, במה יעזרו לך השפות? – דבר לא יעזור לך! עליך לחשוב רק מה יכול להשפיע עליך יותר כדי להביא אותך להרגשה.

כך בדיוק זה קורה גם בעולם שלנו: אם לא הרגשתי משהו, אתה יכול לספר לי עליו מה שאתה רוצה, אך עבורי זה יישאר מת. במקרה הטוב, אני יכול לתאר את זה לעצמי לפי ההשוואה עם מה שכבר ידוע לי. אך אם אינני יודע דבר על העולם הרוחני, לא יעזרו לי שום סיפורים. לכן הדבר היחיד שנשאר לנו מכל הלימוד הוא רק להשתוקק להרגיש את המושגים הרוחניים הללו, לרצות שעינינו ייפקחו.

מתוך שיעור על הקדמת ספר הזוהר, 17.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לשמוע את המנגינה הרוחנית
ברוחניות אין ספרים קלים
לא ניתן להעביר הכל באמצעות המילים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest