דף הבית / כלכלה / כסף / המשבר הגלובלי של המאה ה-21

המשבר הגלובלי של המאה ה-21

דעתם של אלכסנדר שובין וסוויאטוסלב זאבלין: "ההתרחשויות האחרונות מצביעות על האצה בכל התהליכים הפוליטיים והחברתיים-כלכליים. אנחנו מצויים בעיצומו של משבר חברתי-כלכלי שיכול להגיע לשיאו בכל יום. אנו עדים לריחוק הולך וגובר בין השלטון לבין העם. הריכוזיות והביורוקרטיה מקשים על המערכת להגיב לאתגרים חיצוניים. בסופו של דבר, לצורך ההישרדות, המערכת מתחלקת לתת-מערכות עצמאיות. כל החלטה בלתי יעילה של ההנהגה תוביל להגברת הניגודים הפנימיים של המערכת ולפירוקה.

נפילתה של ההנהגה הפוליטית גורמת לחיזוק מעמדן של התקשורת וטכנולוגיות המידע השונות בשליטתן בחברה הבלתי-מרוכזת. מערכות השלטון אינן מאפשרות עצמאות, הן ביורוקרטיות וריכוזיות, מה שגורם לכלכלה העולמית להיות שברירית ביותר.

גיוסה של הכלכלה התעשייתית הוא בלתי נמנע. המשבר יגרום לחיזוק המחסומים והגבולות המדיניים, להגברת השליטה של הממשל ולפירוקו של העולם למספר רב של מערכות מדיניות כלכליות סגורות. ייווצרו התאחדויות חדשות: האיחוד האירופי, האיחוד הצפון-אמריקאי, הדרום-אמריקאי, האירו-אסיאתי, ההודי, הערבי, הסיני. השפעתם של הגופים הבינלאומיים – האו"ם והבנק הבינלאומי – תיחלש, ומעמדם של המשפט הבינלאומי והמוסדות הפיננסיים הבינלאומיים ירד.

המצב הקריטי יאפשר לשלטונות המדינות להשתחרר מכל התחייבות להגנתם הסוציאלית של אזרחיהן, כשהן יתרכזו בחיזוק הצבא והמשטרה כנגד התושבים עצמם.

כתוצאה מההתנגדות החברתית לתהליך הזה, יקומו משטרים דיקטטוריים. המדע יישלל כבסיס לארגון החיים ולניהול החברה האנושית, תוך החלפתו במיתוסים ודתות פוסט-מודרניות.

חוסר שוויון ההזדמנויות שמספקת הכלכלה האוטונומית יביא לעימותים צבאיים בינלאומיים על הארגון מחדש של העולם, שיכולים לביא לאסון אקולוגי.

דרך אחרת: נוותר על הקשרים הפורמליים האוזקים אותנו ונכבד רק את היחסים בין בני האדם שמושתתים על אהבה וחברות. יותר חום אנושי וקשרים שוויוניים, יותר מחשבה על יחסינו עם החברים שלנו, יותר עצמאות בסיפוק צרכינו, יותר תשומת לב לילדים ולטבע. ואז האנושות שתצא מהמשבר לא תהיה פראית, אלא תהיה מסוגלת להתפתחות הרוח. עלינו לנסות להתאחד ברמת הפתיחות ההדדית, המודעות והאמון. ארגון שיתוף הפעולה בין כל אלו המחזיקים בדעה זו – זו ההזדמנות היחידה ליציאה מושכלת ממשבר הציוויליזציה. כדי לעשות את זה, עלינו להתאחד. אם נתמוך זה בזה ונוותר זה לזה, ייתכן שלא נבחין כיצד גלי ההיסטוריה יסחפו עימם את הטעויות, חוסר ההבנה, הלכלוך והגאווה של העולם שלנו, וביום בהיר אחד נגלה את עצמנו בחוף אחר, מואר יותר".
ידיעות קודמות בנושא:
המשבר הגלובלי – מטוס ללא טייס
המשבר הגלובלי ובחינה מחודשת של האידיאולוגיה הליברלית
הבעיות הגלובליות של האנושות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest