דף הבית / כלכלה / כסף / המערב מתחיל לטרוף את עצמו

המערב מתחיל לטרוף את עצמו

דעתו של מ. חזין, כלכלן: כל פרויקט גלובלי, ובמיוחד זה שעבר לשלב הקיסרי, לא רק מקדם את ערכיו ועקרונותיו באופן פעיל, אלא גם יוצר מערכת בקרה אכזרית ביותר על ביצועם. מערכת כזאת פעלה בברית המועצות, היא פועלת גם בארה"ב וגם במדינות אחרות של הפרויקט "המערבי".

בשלב הקיסרי מערכת הבקרה היא ביורוקרטית ופורמלית בצורה די חזקה. באופן כללי, כולם יודעים מה אפשר לומר ומה אסור, והניסיונות להתרחק מהמודל הזה תמיד עולים ביוקר לאלה שמעיזים.

עם זאת, כלל איני חושב שכל אמצעי התקשורת הללו, למשל מקבלים צווים נוקשים. לא, הם בעצמם יודעים איזו עמדה "נכונה", ואיזו לא. שוב, האליטה של הפרויקט "המערבי" הגלובלי מבטיחה בהחלט, כי אנשים שאינם משקפים את האינטרסים והעקרונות של הפרויקט הזה, לא יעשו קריירה ובמהירות יפוטרו מתפקידים בכירים (שטיגליץ, ולא רק הוא).

אין שום דבר מפתיע או לא ברור בכך, אך היום המצב נהיה מסוכן לאליטה עצמה של הפרויקט "המערבי". העניין הוא, שהמשבר הנוכחי הוא לא משבר במסגרת ההתפתחות הנורמלית של אותו המודל שהפך לבסיס של הפרויקט "המערבי". זהו המשבר של המודל עצמו שכבר לא מספק משאבים רק להתפתחותו, אלא גם לקיומו הנורמלי. במילים אחרות, צריך או לעשות רפורמה רצינית של הפרויקט, או שהוא צריך להיעלם.

בשלב הקיסרי, כאשר הצורות והמבנים של הפרויקט "מסתיידים", לא יכולות כבר להיות רפורמות רציניות, כי המערכות האימפריאליות של ההגנה על "הטוהר" של הפרויקט נאבקות בצורה נחרצת עם כל הרפורמטורים למיניהם ומחסלות אותם בהיותם ניצנים.

במצב הזה נמצאות היום המדינות בארה"ב. הן חייבות לשנות מן היסוד את מודל ההתפתחות שלהן, להתחיל לחפש גישות חדשות, ובפרט, לשנות באופן עקרוני את המבנה החברתי. אך במקום זה, השליטה המדינית מתחזקת אף יותר דווקא בחלק השימור של המבנה הישן, ממשלת ארה"ב מתכוננת לצאת להתקפה נגדית נגד כל אלה שמנסים להתנגד לניסיונות לשנות משהו.

כתוצאה מכך, כל הרפורמטורים הפוטנציאליים באופן כמעט אוטומטי הופכים ל"אאוטסיידרים", ובמקום לעשות רפורמות, מתחילים להרוס את המערכת שאינה מאפשרת להם לפעול. המצב הזה הוא די טיפוסי, אך הוא הופך את היציאה מהמשבר הכלכלי הכללי לבלתי אפשרית.

האליטה של הפרויקט "המערבי" שמאוד פוחדת לאבד את הזכויות והאפשרויות שלה, מתחילה להיאבק באופן פעיל נגד מי שתיאורטית היה יכול להיות המושיע שלה. יחד עם זאת, המבנה הקיסרי הממוסד באופן נוקשה רק עוזר לאותו החלק של האליטה במאבקה נגד כל הניסיונות לשנות את המערכת הקיימת.

תמיד יימצא איזשהו כלל שאדם מוכשר ויצירתי מפר, וכתוצאה מכך, בקומות העליונות של המערכת הפוליטית שולטת בינוניות מוחלטת וחסרת תקווה שאנחנו רואים היום. והבינוניות הזאת, בתורה, מנסה באופן לא פחות פעיל לחסל כל ניסיון לשנות דברים – רק מתוך שיקולי קריירה גרידא.

כל זה נראה היטב באיכות האליטה הפוליטית המערבית, שלא רק שלא מסוגלת למצוא שום פיתרון, אלא אפילו לא מסוגלת לנסח בצורה ברורה את האתגרים שעומדים בפני הארצות שלה. מספיק לראות את הישיבות של 8G ו- 20G: אומללות כזו קשה לדמיין. ואלה המנהיגים של המדינות שלהם! אפשר לדמיין מה קורה במדרגות יותר נמוכות בסולם ההיררכי…

באופן כללי, המסקנה העיקרית שאני רוצה להסיק היא, שהפרויקט "המערבי" היום מתחיל לטרוף את עצמו. המשבר לא חייב להחמיר: מה שקורה עכשיו, זה מספיק כדי שהאליטה של הפרויקט "המערבי" הגלובלי תטרוף את עצמה.

ואם ניקח בחשבון שהמשבר ילך ויעמיק, אזי המצב נהיה חסר תקווה לחלוטין. בגלל השלב הקיסרי של הפרויקט "המערבי", נראה לי אבוד לגמרי לעשות איתו איזה שהם הסכמים. והסיכויים יהיו רק בידי אלה שיהמרו על השמדתו של הפרויקט.

ידיעות קודמות בנושא:
ישנו ארגון כזה!
המרקסיזם הוא שוב העתיד הזוהר שלנו
אין לאף אחד סיכוי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest