דף הבית / כלכלה / כסף / המעבר לכלכלת העתיד

המעבר לכלכלת העתיד

שאלה: מהי התיאוריה הכלכלית שמציע רעיון הערבות?

תשובתי: קשה להגיד משהו על תקופת המעבר הנוכחית. אנחנו צריכים לעבוד יחד עם מומחים בכלכלה.

יש את הכלכלה שפעלה עד עכשיו, ויש את הכלכלה של השלב הבא, שנבנית על בסיס חלוקה צודקת וסיפוק צרכים הכרחיים. האדם יעבוד כדי לספק לעצמו את מה שמקובל בחברה כנחוץ, ואת כל שאר המאמצים הוא ישקיע בהתפתחות הפנימית, מפני ששם הוא ירגיש את המילוי שיהפוך בסופו של דבר לנצחי.

אנחנו מחליטים יחד כיצד לספק את הצרכים הבהמיים שלנו, ולאחר מכן, לפי מידת ההתקדמות שלנו, אנחנו נראה כיצד הם מצטמצמים עד לצרכים הבסיסיים.

ובינתיים, העולם כמנהגו נוהג. האדם זקוק למקום מגורים, למכונת כביסה, למקרר, לשואב אבק, למיטה, לרהיטים, לבית ספר עבור הילדים, לפנסיה, לחופשה, לקופת חולים וכן הלאה. אבל כל זה – רק במידה ההכרחית לקיום, ויחד עם זה, כל מחשבותינו מכוונות לערבות ההדדית. כשאני בטוח שכולם דואגים לי, אני נפטר מהדאגות האגואיסטיות. אנחנו צריכים לעזור לכל אחד, כדי שהוא יוכל לא לחשוב על עצמו.

לכך צריכה להיות מכוונת הכלכלה, הבנקים, המסחר, החישובים ההדדיים – הכול כדי לספק שבעה מיליארד בני אדם, לפתור את הבעיות, לפצות על התאונות וההפרעות הבלתי צפויות. בקיצור, אנחנו זקוקים למערכות בקנה מידה גדול, שפועלות על בסיס עיקרון של השלמה הדדית ולא של תחרותיות.

ודאי שנוותר על המותרות. למשל, לא נחליף מכוניות לעיתים קרובות, אם הישנות עדיין ראויות לשימוש. או שנבטל פרויקטים מדעיים שעולים סכומים אדירים, שאין להם שום תועלת ממשית.

הבעיה היא במעבר. המעבר יתאפשר רק בתנאי שנעבוד יחד ונראה לכלכלנים, לסוציולוגים ולמדעני-המדינה את המצב הבא של העולם. ואז הם יבינו שאין ברירה אחרת, שחייבים להפסיק להתנגד לחיבור ולהתחיל לדון בדרכי היציאה מהמשבר, כדי להינצל מאיום ההשמדה. הם חייבים להכיר בבעיה הזאת, ואז אפשר יהיה ליצור תוכנית הבראה משותפת.

אנחנו מצידנו, צריכים להשפיע על העולם כמה שיותר, כדי ששלב המעבר לא יהיה כואב כל כך . זה תלוי בעיקר בנו. ואנחנו לא פונים לשכל של האדם, אלא מכניסים לחברה האנושית את החיבור שלנו, ומתוך זה הם פתאום יתחילו להרגיש: "יש כאן משהו שכדאי לשמוע לו". אפילו אם מקודם הם לא ידעו כלום, הם ירגישו מבפנים שהצדק איתנו.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 25.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כלכלה לפי נוסחת האיזון
העולם החדש זקוק לכלכלה חדשה
המתאגרף, המשקפופר, והצדק החברתי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest