דף הבית / חינוך, ילדים / המטרה מסומנת בצורה ברורה

המטרה מסומנת בצורה ברורה

Laitman_2011-02-03_3788_w.jpg

שאלה: בפסיכולוגיה האופי של האדם מתחלק בצורה סמלית לתחומים שאחד מהם הוא תחום המוטיבציה. נניח שאני מציב לפניי מטרה שנראית לי נכונה וטובה – נניח, ללמוד לנהוג. אבל חסר לי מוטיב, כלומר תענוג פנימי מכך. אך תוך כדי השקעת המאמצים, המטרה הזאת מתהפכת והופכת למוטיב פנימי. אני מתחיל לקבל תענוג – זה הופך להיות חלק ממני.

האם גם מערכת החינוך האינטגרלי בנויה על כך? האם בשלב מסוים מתרחש מהפך והמטרה הופכת לעולמו הפנימי של האדם?

תשובתי: העניין הוא שאתה מביא דוגמה למטרות שמלכתחילה לא נראות לאדם כנחוצות.

אנחנו מתחילים מההסבר על כך שהמטרה היא מחויבת. ייתכן והיא לא רצויה, אך זה הכרחי. אין מה לעשות – צריך לממש אותה, בדומה לאופן שבו אני קם כל בוקר לעבודה, עוסק בחינוך הילדים וכן הלאה. כל החיים שלי מורכבים מדברים הכרחיים שאני חייב לקיים, הרי אני כל הזמן חייב למישהו משהו.

וכאן אצלנו אותו הדבר – ניצבת בפניי מטרה מחויבת מהטבע. לראשונה בהיסטוריה של ההתפתחות שלנו אנחנו מגיעים למצב שבו אנחנו רואים את המטרה מראש. מעולם לא היה דבר כזה בעבר.

ניהלנו מהפכות, מלחמות, הפיכות שונות – טכנולוגיות, מדעיות, חברתיות, עברנו שינויי צורה שונים – מה לא עשינו במהלך ההיסטוריה, אך יחד עם זאת מעולם לא ידענו איזו מטרה מציב בפנינו הטבע. צעקנו עלי בריקאדות: "קדימה!", "חירות, שוויון, אחווה!", אך למעשה לא תיארנו לעצמנו מה יבוא בעקבות זה. אף אחד לא היה יכול לחזות שזה יהיה כך ולא אחרת.

האנושות לא יכולה לדעת שום דבר מראש, היא פשוט נדחפת קדימה על ידי כוחות הטבע המחייבים, על ידי המוטיבציה (בתרגום מיוונית "מוטיב, סטימול" – זהו מקל חד שאיתו מדרבנים את בעלי החיים).

כך התפתחנו מבלי שיהיה לפנינו דימוי ברור של העתיד. העתיד הנאור שציירנו בדמיוננו היה עבורנו פעם גם מבנה העבדים וגם המבנה הפיאודלי, הקפיטליסטי והסוציאליסטי. וכל דימויי העתיד הללו היו מעורפלים.

ועכשיו אנחנו רואים לראשונה את התמונה שמראה לנו הטבע בצורה ברורה – בכל המשברים שלנו. אנחנו יכולים ללמוד את המשברים האלו, להבין אותם, למיין אותם, להבחין ביניהם. אנחנו רואים כיצד מתבטאים המשברים בהשכלה ובחינוך, במשפחה, במחלות ובדיכאונות, בפיננסים ובכלכלה, במדע ובתרבות – בכל דבר. אנחנו יכולים לתאר אותם בצורה ברורה.

אולם איננו רוצים לעסוק בזה, זה לא נעים לאנושות. אנחנו עוצמים את עינינו ומתעלמים מהכול, מפני שאיננו רואים מוצא. אך מיום ליום אותו העתיד שכופה עלינו הטבע מצטייר בצורה ברורה יותר ויותר – שילוב גלובלי ואינטגרלי של כל האנושות כשלם אחד. ובכך אנחנו מגיעים להשתוות עם הטבע – לכך מוביל אותנו חוק טבע הכללי, חוק ההשתוות אליו. ניתן לכנות אותו בשם אנטרופיה, אנרגיה – לא חשוב כיצד נכנה אותו.

לכן בחינוך האינטגרלי, החל מהיום הראשון, אנחנו מתחילים לברר את זה בהדרגה, להראות את זה לאדם, כשאנחנו מתבססים על מסקנות שונות של מדענים. בכלל לא חייבים להזמין את המדענים לפגישות, מפני שיש לנו את ההקלטות של הנאומים שלהם, קליפים וכדומה – כל זה כבר הוכן מראש ופועל.

האנשים בנויים בצורה כזאת שאף אחד לא זקוק לתנועה קדימה, התנועה אינה רצויה – כולנו עצלים (זהו טבענו), איננו רוצים כלום, אלא רוצים רק לעסוק במה שנעים לנו. לאחד נעים לבנות וליצור איזה דבר, ולאחר נעים להתחמם בשמש. אבל להתחבר יחד לאיזשהו שלם אחד?… זה לא נעים אפילו לאותם עשרה אחוז אלטרואיסטים שנולדים כאלו מהטבע, מפני שכאן הכוונה לחיבור שונה לחלוטין בין בני אדם – יחד עם האגו שלנו, בשיתוף פעולה עימו.

לכן אנחנו עוסקים במשהו לא רצוי לחלוטין, אך אנחנו מתחילים לעשות זאת בעל כורחנו.

אנחנו דנים מה יהיה אם לא נעסוק בזה, למה תביא אותנו ההתנגדות לטבע, אילו אסונות זה יעורר בסביבה. בטבע הדומם: רעידות אדמה, הרי געש, צונאמים, הוריקנים, שינוי כללי של האקלים, התלקחויות בשמש וכדומה. בעולם הצומח: אנחנו רואים מה קורה עם פני כדור הארץ. בעולם החי: היכחדות של זנים שלמים של בעלי חיים. ועם האדם. עכשיו אנחנו נמצאים במצב שבו הטבע מאיים עלינו ברעב מוחלט. צמחים, בעלי חיים, דגים, ציפורים – כל אלה נכחדים בצורה קטסטרופלית.

כתוצאה מאי האיזון שלנו עם הטבע אנחנו בעצמנו הופכים את כדור ארצנו, את פניו, ללא ראויים לקיום של כל שאר הזנים, מכיוון שאנחנו כאלו ומכיוון שרק לנו ישנה הזדמנות להביא את כל זה להרמוניה. הכול תלוי בנו.

בהדרגה, גילוי כזה של התמונה האינטגרלית מביא את האדם להכרה בנחיצות השינוי העצמי ושינוי החברה, ולאחר מכן עם אדם כזה כבר אפשר לעבוד.

מתוך שיחה מס' 13 על החינוך האינטגרלי, 18.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לא בכפייה אלא מכל הלב
מטרה המעניקה כוח
קבוצה מאוחדת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest