דף הבית / קבלה ומדע / טבע / המושג א-לוהים בחכמת הקבלה

המושג א-לוהים בחכמת הקבלה

שאלה  מה – Facebook: המושג "א-לוהים" תופס מקום מרכזי בכל הדתות. מה מסמל א-לוהים בחכמת הקבלה?

תשובתי: א-לוהים בחכמת הקבלה מסמל את הכוח הכללי של הטבע שפרט לו, לא קיים דבר.

ביחס לאדם המושג עצמו הוא אבסטרקטי, ועל מה שקיים מחוץ לתודעה שלנו, איננו יכולים לדבר, אף אחד אף פעם לא הרגיש זאת. מצב של קיום הבורא שלא ביחס אלינו, כלומר שהכוח העליון הזה קיים בפני עצמו, אינו יכול להיות מושג על ידינו בשום צורה, ולכן הכוח הזה נקרא "עצמותו", כלומר הוא בפני עצמו.

כל מה שאנחנו משיגים ומה שניתן לנו להשיג, אלה פעולות של הכוח הזה ביחס אלינו. חכמת הקבלה עוסקת בגילוי של הפעולות האלה ביחס לאדם.

אנחנו מכנים את הכוח העליון "בורא", מפני שהוא ברא את האדם, הוא ברא באדם את כל התכונות שבהן אנחנו מרגישים את העולם שלנו ויכולים לחקור דרך ההרגשות שלנו את הבורא עצמו, את מי שברא אותנו. אנחנו יכולים לחקור, למה הוא ברא אותנו עם תכונות כאלה, עם הגבלות כאלה או להיפך, אפשרויות, ומה הבורא רוצה מאיתנו.

כשאנחנו מתפתחים בכיוון הזה, אנחנו מתחילים להשיג את הבורא. לא את עצמותו, לא אותו בפני עצמו, אלא דווקא את הבורא ביחס אלינו. באופן כזה אנחנו חוקרים את הפעולות שלו, כיצד הוא ברא את העולם שלנו ואת שאר העולמות, כלומר מערכת מסוימת של קשרים בינו ובינינו.

מערכת קשרים כזאת של מדרגות שיורדות אלינו בהדרגה נקראת "עולמות", המערכת הזאת משפיעה עלינו. בכך שלומדים את העולמות האלה, אנחנו לומדים את הבורא, לומדים את עצמנו, מבינים באלו מצבים אנחנו נמצאים בקשר עימו ויכולים בהתאם לכך לשנות את ההתנהגות שלנו, את הפעולות שלנו, כדי להעלות את עצמנו לקשרים עליונים, להיות חוברים ישירות עם הבורא, ממש פנים בפנים.

כלומר, אנחנו יכולים לראות, אלו פעולות שלנו יוצרות אלו תגובות בתוכו, ולהיפך, אלו פעולות שלו מעוררות בנו אלו תגובות, וכך להשיג קשר דו כיווני, גלוי ומלא לחלוטין.

כאשר אנחנו מתחילים להשיג את האפשרות הזאת, לגלות אותה בהדרגה, אז עם זה, באופן טבעי, אנחנו מחליפים את ההתנהגות שלנו בהתאם למה שאנו מגלים ונכנסים לדרגה אחרת לגמרי של ההתפתחות שלנו שבה אנו מתחילים להשתנות בהידמות לבורא. עם זה, העולם שלנו ואנחנו משתנים לגמרי והמצב שלנו הופך להיות בטוח יותר, נוח, נכון, אמיתי.

שאלה: אם אני לומד את חכמת הקבלה, למי אני קורא א-לוהים?

תשובתי: אני קורא א-לוהים לכוח הכללי של הטבע. כך הוא נקרא "א-לוהים", בגימטרייה שווה ל"הטבע". לכל הטבע שאני מגלה, ולכל מה שמשפיע עליי מבחוץ אני קורא א-לוהים, ולכל מה שבתוכי, אני קורא הנגזרת של הבורא.

זו כל המטרה של העבודה שלנו, לימוד של כל מיני פעולות, כדי להגיע להידמות מוחלטת ביני לבין הבורא ברצונות, בכוונות, בפעולות ולהשיג עמו קשר הרמוני בצורה מלאה.

בדיוק כפי שאני מגלה, שכל התכונות של הבורא, זו השפעה ואהבה, כך גם אני מעלה את עצמי לתכונות האלה. כל זה נתפס דרך רגשות, מפני שהאדם, הוא נברא רגשי. ואילו השכל ניתן לו כדי לנהל את הרגשות האלה ולעצב אותם בהידמות לבורא.

רק לצורך זה נבראנו. אבל כדי להגיע להחלטה, מסקנה ופעולה כאלה, אנחנו צריכים לעבור שלב ארוך מאוד של התפתחות היסטורית: דומם, צומח, חי ואנושי.

עכשיו אנחנו הגענו לשלב הכי אחרון של ההתפתחות האנושית. נשאר לנו רק לגלות את הבורא ולעשות מעצמנו הידמות לו. אז אנחנו נתחיל להיקרא בני אדם, "אדם (מהשורש "דומה").

מתוך תוכנית טלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 31.08.2017

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest