דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ה"לגו" הרב-מימדי של הבריאה

ה"לגו" הרב-מימדי של הבריאה

הבורא ברא רצון אחד, שמלכתחילה נמצא באיחוד שלם עם האור שברא אותו, בדבקות, שנשמרת בזכות שליטת האור. זהו המצב הראשוני. מצד האור זהו כבר המצב השלם המוחלט, רק שהנברא אינו מרגיש זאת! הרי זהו המצב שהבורא ברא, וחסרה לנברא הכרת הבריאה. בעצם, עדיין אין כאן אפילו את הנברא, יש פשוט משהו שנברא וקיים בזכות הכוח שברא אותו.

לכן, הנברא צריך לעבור דרך ארוכה כדי להגיע להכרה עצמית, ובדרך הזאת ישנם כמה שלבים. בהתחלה הוא כביכול אינו קיים, כמשהו ש"נברא יש מאין". אך בסוף הדרך הנברא יצטרך להיות "יש מיש", כמו הבורא.

לאט לאט הנברא מתגבר על ההבדל בין "יש מאין" ל-"יש מיש", בהתפתחות הדרגתית, ובסופו של דבר הוא רוכש את הטבע השני, טבע הבורא. אך לשם כך עליו תמיד לפעול בצורה עצמאית, על מנת להבין את עצמו: מהו הנברא "יש מאין", מהו הבורא "יש מיש", ומהו ההבדל ביניהם.

עליו תמיד לברר את שני המצבים הללו, לבטא בעזרתם את הסכמתו או חוסר הסכמתו, כלומר להודיע מהו רצונו, לאחר שקיבל את חופש הבחירה. וכך הנברא מתקדם קרוב יותר לצורת הבורא, ומקבל אותה לא מפני שהיא נעימה יותר ומועילה יותר, כלומר לא על בסיס ההשתוקקות הטבעית שלו, אלא הוא בעצם רוכש את תכונות הבורא, תכונות ההשפעה הטהורה.

ההשגה כולה אפשרית רק בזכות השתוות הצורה. אחרת אי אפשר להשיג ולהבין את הבורא. אינך יכול להבין אף תכונה שלו, אם לך עצמך אין את התכונה הזאת. ולכן, על מנת שהנברא יוכל להשיג את הבורא במלואו ולהיות כמוהו, הבורא מחלק את המצב שבו הוא נמצא באיחוד עם הנברא – להמון חלקים, המון מצבים שמשתשלים בזה אחר זה, המון רצונות ומחשבות.

ניתן לתאר זאת כ"לגו" או "פאזל", אך לא שטוח ולא תלת מימדי, אלא במימד אינסופי. בכל חלק של הלגו יש מספר אינסופי של צלעות, שבעזרתן הוא נכלל בכל השאר, כך שלאף אחד אין שום דבר מעצמו, אלא תמיד חלקו העליון שייך לעליון, וחלקו התחתון שייך לתחתון ממנו.

הם בכל זאת קשורים בצורה שבה לאף אחד מהם אין שום דבר מעצמו, חוץ מנקודה אחת, הנקודה המרכזית ביותר, ה"טבור". דווקא בה, כל אחד מחליט כיצד הוא יכול להשתתף בצורה עצמאית עם השגתו ועם הבנתו, ולהכיר את האיחוד הזה שאליו הוא נקלע בעל כורחו, על מנת לתת את כל כוחו ורצונו לשמירת הקשר הזה!

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 15.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
שיחתו של הבורא עם הנברא האהוב
האם האדם יכול להשיג את מחשבת הבורא
נברא ששוחה באוקיינוס של אור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest