דף הבית / כלכלה / כסף / הכלכלה הפסיקה להיות מדע

הכלכלה הפסיקה להיות מדע

דעתו של פרופ' ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה: "לפני שלוש שנים, באוגוסט 2008, התכנסנו כאן בלינדאו, וזה מדהים שלא היה אפילו דיון אחד לקראת המשבר הענק שהגיע פחות מחודש לאחר מכן. איך חבורה של כלכלנים מובילים שהיו אמורים לחשוב על הבעיות המרכזיות בכלכלה העולמית פספסו את המשבר הכלכלי הגדול ביותר ב־75 השנה האחרונות?

יש משבר גדול לא רק בכלכלה, אלא גם במדע הכלכלה. המודלים המאקרו־כלכליים שבהם השתמשו בנקים מרכזיים יצרו שיטות עבודה וחשיבה שעמדו במרכז המשבר — ובראשן תהליך הדה־רגולציה והטענה שאם המדיניות המוניטרית רק תדאג לאינפלציה נמוכה, הדבר יספיק לשמור על צמיחה יציבה. במבט לאחור, רעיונות אלה נראים כמעט אבסורדיים".

התייחסותי: הכלכלה משקפת את הקשרים האגואיסטים בינינו. אנחנו בעצמנו יצרנו את ה"מדע" הזה והוא משתנה בהתאם לגדילתו והתרחבותו של האגואיזם שלנו. הכלכלה מהווה את ההשתקפות שלו, את ההעתקה ממנו.

לכן היום, כשהאגואיזם שלנו סיים את התפתחותו ויצר מערכת אינטגרלית גלובלית סגורה, מתגלות בו צורות אחרות של תלות, שאופייניות למערכות סגורות ולא אינדיבידואליות. אך מכיוון שהכלכלנים נשארו אגואיסטים-אינדיבידואליסטים, הם אינם יכולים ליצור כלכלה חדשה, כלכלה של החברה העולמית האינטגרלית.

לכן הכלים הישנים שלהם אינם מתאימים לזמננו. החשיבה הכלכלית המיושנת שלנו היא זאת שמובילה אותנו למשבר. אנחנו צריכים להשתנות, לשדרג את עצמנו "מבפנים" בהתאם למערכת הקשר החדשה בינינו שהתגלתה בימינו.

לשם כך אנחנו חייבים ליצור סביבנו את הסביבה שתחדיר בנו יחסים חדשים, יחסים גלובליים ואינטגרליים, תלות הדדית – באמצעות החינוך, התקשורת ועוד. אחרת, גם בעתיד לא נצליח לראות את המשבר חודש לפני שהוא יגיע!

ידיעות קודמות בנושא:
החיפוש אחר אידיאולוגיה כלכלית חדשה
לא ניתן לתקן את המודל הכלכלי
בסיס כלכלי חדש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest