דף הבית / חינוך, ילדים / הכלכלה היא מדע דמיוני

הכלכלה היא מדע דמיוני

laitman_2009-10_usa_0310_w.jpg

דעה: המשבר הגלובלי ממשיך, המעמד השולט נמצא בפאניקה שקטה, קיימת סבירות ממשית של תזוזה המונית ימינה, שאותה קשה למנוע בהיעדר חלופה תיאורטית חדשה.

הקפיטליזם והשוק נתפסו כנושאי קִדמה, חופש ושוויון. כלכלת השוק נתפסת ככוח יצרני שמייצר עושר.

לעומת זאת, המערכת הפוליטית נוטה לפזרנות וטפילות. מטרתה היא לא הייצור, אלא החלוקה מחדש של עושר. נציגי המערכת הזאת מחפשים כוח, הם להוטים להתערב בכלכלה, מטילים מיסים ומבזבזים כסף.

השוק, זאת אידיאולוגיה של הקפיטליזם. מלמדים אותנו שאם אנחנו לא נבחר בו, אז אנחנו נידונים לתכנון ועריצות. הכלכלנים פיתחו מערכת של נוסחאות המוכיחות שכלכלה חופשית היא אופטימלית. אבל הכלכלה כמדע מבוססת על מדדים כמותיים פיקטיביים.

כל מדע מבוסס על מדדים כמותיים בסיסיים. בפיסיקה ישנם חמישה מדדים: מרחק, זמן, מסה, מטען חשמלי, חום – ושאר הפרמטרים נקבעים על בסיסם: מהירות = מרחק המחולק לזמן, כוח הכבידה = מסה כפול תאוצה.

הפרמטר הכמותי הבסיסי של היקום הניאו-קלסי זה יוטיל (util), יחידה של סיפוק או תועלת.

הכלכלה מחולקת לריאלית ונומינלית – תחום של מחזור כסף המשקף את מה שקורה בתחום הריאלי .

כל הפרמטרים הכמותיים בכלכלה מצטמצמים ליוטילים (utils). יוטיל, זה פרמטר כמותי בסיסי שממנו מורכב כל המבנה של הכלכלה. יוטילים שווים כמו אטומים, אבל השילוב שלהם יוצר צורות מורכבות שהכלכלנים קוראים להן סחורות ושירותים. כל חלק של הכלכלה הריאלית הוא סכום היוטילים המיוצרים. והמחירים הם השתקפות של הפרמטרים הכמותיים הריאליים ביוטילים.

אבל היוטיל הזה, שנחשב ליחידה כמותית בסיסית או מקסימלית, שממנה נגזרים פרמטרים כלכליים אחרים, לא ניתן למדוד ואפילו להבין! עד עכשיו אף אחד לא הצליח לכמת את היוטיל. זה מדד שקרי לחלוטין. ומאחר שכל המדדים הכמותיים הריאליים נקובים במדד הפיקטיבי הזה, גם הנתונים האלה הם פיקטיביים. למדוד את התמ"ג, או את רמת החיים ללא יוטילים, זה כמו למדוד מהירות ללא זמן.

מהזיכרון של הכלכלנים שרכשו השכלה ניאו קלסית, נמחקו כל העקבות של הבעיה, אם אכן הם היו מודעים לה. והמדידה של הכלכלה על פי הסטטיסטיקאים מסתכמת בהמצאת מספרים המבוססים על הנחות שאף אחד אינו יכול לאשר או להפריך. המבנה כולו תלוי באוויר, וכולם שותקים כדי שהוא לא יתמוטט.

התייחסותי: אבל היום המבנה מתפורר ואנחנו זקוקים לכלכלה חדשה המבוססת על שיתוף פעולה אינטגרלי. הייצור נדרש רק כדי לספק את הצרכים ההכרחיים. החלוקה צריכה להיות שווה, בהתאם להכרחיות של כל אחד. הכסף צריך להיות מבוטל. לצורך קבלת הדברים ההכרחיים כולם מחויבים לקחת חלק בחיי חברה והכי חשוב – בחינוך וההשכלה האינטגרליים. כך החברה תגיע לאיזון בתוכה ועם הטבע הסובב אותה.

ידיעות קודמות בנושא:
מדוע כלכלת השוק התיישנה?
על הכלכלנים לוותר על התיאוריות שאליהן הם רגילים
כלכלה חדשה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest