דף הבית / המשבר ופתרונו / הכלכלה גרועה יותר מאשר בשנת 2008

הכלכלה גרועה יותר מאשר בשנת 2008

דעה: ישנם שני גורמים עיקריים שמשפיעים על ההתפתחות הכלכלית: מלחמות והמבנה הפוליטי של המדינות. אבל לא ניתן להעריך את ההשפעה הכלכלית האמיתית של ההוצאות הצבאיות עד תחילת המלחמה. אז אין לקחת אותן בחשבון.

הכלכלנים ניכו את התקציבים מההוצאות הצבאיות של 11 מדינות מפותחות (ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, הולנד, איטליה, ספרד, קנדה, אוסטרליה, יפן ודרום קוריאה).

כתוצאה מכך התברר, כי הגירעונות התקציביים שלהן הגיעו לרמתם הגבוהה ביותר בהיסטוריה המודרנית. התקציבים מתדרדרים לתהום משנות ה- 50 של המאה ה- 20. אם הכיוון של השינוי לא ישתנה, העולם יעמוד בפני אסון תקציבי חסר תקדים. ברוב המדינות המפותחות השפל הגדול גרם להתרחבות הדרגתית של תפקידה של המדינה במשק. עם זאת, הפוליטיקאים במדינות המפותחות, למרות הפיצוץ של ההוצאות התקציביות, לא הצליחו ליצור מערכות הגנה חברתיות אפקטיביות וברות קיימא. במשך זמן רב הם הצליחו לשרוד למרות חוסר היעילות המזעזעת הזאת, משום שהערך האמיתי של התוכנות הסוציאליות נשמר בסוד. את הבזבזנות של הפוליטיקאים עודדו כלכלנים רבים אשר שללו את התוצאות השליליות ארוכות הטווח של מימון הגירעון. כאשר כלכלנים ופוליטיקאים הבינו מה הוא המצב האמיתי, היה כבר מאוחר: ההורדה בהוצאות הסוציאליות הייתה כרוכה באיבוד השלטון, ולכן לא הייתה מקובלת עליהם.

ואז הבנקים המרכזיים נכנסו לתמונה. במקום לפעול בהתאם למנגנוני השוק, הם החלו לחתוך את שיעורי הריבית ולקנות את החובות המדיניים. אזרחים מן השורה נסחפו עם החיים באשראי. ההלוואות הפרטיות עלו לרמות מסוכנות. כעת המדינות ממשיכות לחיות בגירעונות ענק ואינן עושות שום מאמצים ממשיים כדי לפתור את הבעיה הזאת. ניתן יהיה לצאת ממעגל הקסמים הזה על ידי אסון פיננסי גדול בלבד.

התייחסותי: …או דרך הכרת הצורך לבנות מחדש את כל החברה: החינוך שלה. וזה יגרום לבנייה מחדש של כל החיים של החברה – החיים הכלכליים, הפוליטיים, החברתיים, המשפחתיים, וכן הלאה. חוץ משינוי האדם, אין בעולם שלנו שום אמצעי אחר המסוגל לשנות את חיינו ולמנוע אסון.

ידיעות קודמות בנושא:
איך תתפרק הכלכלה העולמית במאה ה- 21
אי אפשר להימנע ממשבר המטבע המקיף
אין לאף אחד סיכוי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest